Opel brengt elektrische break
Opel lanceert in de lente een elektrische afgeleide van de Astra vijfdeurs. In de tweede helft van 2023 volgt een EV-versie van de ruimere Sports Tourer breakversie.
Dat is goed nieuws voor de consument omdat dit – na de lancering van de MG 5 – slechts het tweede breakmodel op de markt is met een elektromotor. Elektromobiliteit wordt alom geprezen als de groene en ecologisch verantwoorde keuze om zich te verplaatsen. Hoewel zowel een compacte en zuinige EV als een grote elektrische SUV geen CO2 uitstoten op de plaats waar ze worden gebruikt, is er een wezenlijk verschil in energieverbruik. Het blijft surrealistisch dat het gros van de aangeboden elektrische voertuigen wel over een hyperschone aandrijflijn beschikt, maar toch een minder zuinig SUV-koetswerk krijgt.
Nieuwe aandrijving
Tot nu toe hadden alle elektrisch aangedreven modellen binnen de Stellantisgroep ongeveer dezelfde hardware met een elektromotor van 136 pk. Onder de vloer van de Astra Electric zit een batterij met een netto-capaciteit van 51 kW die stroom levert aan de elektromotor (op de vooras) die 156 en 270 Nm sterk is. Opel belooft een rijbereik tot 416 km. Ook de koffer boet iets in aan laadvolume vergeleken met de klassiek aangedreven Astramodellen. De gebruikte aandrijving is erg verwant met die van de eerder aangekondigde elektrisch aangedreven Peugeot 308.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier