Omoda 5 klaar voor Belgisch debuut

Alain De Jong

De Chinese autogroep Chery komt op de Belgische markt met de Omoda E5, een elektrische crossover.

Hoewel Chery hier onbekend is, produceerde het als een van de grotere Chinese autoconstructeurs vorig jaar ruim 1,8 miljoen wagens. De helft ging naar de uitvoer wereldwijd. Tot nu werd Europa links gelaten, maar daar komt verandering. Dit jaar wil de autogroep zijn merken Omoda, Jaecoo en Exlantix hier lanceren.

Elektrisch of benzine

De Omoda 5 krijgt de primeur. Dit is een midsize crossover die zowel met een 1,6 liter benzinemotor als met een elektrische aandrijving in het najaar op de Belgische markt komt. Wij bekeken de Omoda E5 van dichtbij. Misschien komt dit model bekend over want het leunt sterk aan bij andere Chinese crossovers met zijn strakke lijnen, smalle lichtstroken en een hoge gordellijn. Hetzelfde geldt voor het degelijk afgewerkte interieur met een breed digitaal dashboard. Dat oogt allemaal fraai, maar het mist gewoon wat karakter om een sterke eigen merkidentiteit te ontwikkelen.

Ook het aandrijfconcept is klassiek, maar degelijk. Een elektromotor sluist 204 pk en 340 Nm naar de voorwielen en haalt zijn stroom uit een accu van 61 kWh. Die garandeert volgens Omoda een WLTP-rijbereik van 430 kilometer.

In het verkeer schiet de 1,7 ton wegende crossover vlot uit de startblokken met een spurt van 0 naar 100 km/u in 7,6 seconden, terwijl de topsnelheid 172 km/u bedraagt. Bij een gezapige rijstijl die past bij een gezinswagen stuurt de Omoda E5 direct en precies.

Een groot vraagteken blijft de prijs van de Omoda E5. De invoerder meldt ‘een competitieve prijs onder 40.000 euro’. Daarmee kan de EV meteen een sterk debuut op onze markt maken. Zeker als je rekening houdt met de complete basisuitrusting die onder meer stoelverwarming- en ventilatie, een head-updisplay, 360°-camera, glazen schuifdak, elektrische kofferklep, infotainmentsysteem en de meest gangbare rijhulpsystemen omvat.

1/9

2/9

3/9

4/9

5/9

6/9

7/9

8/9

9/9

1/9

2/9

3/9

4/9

5/9

6/9

7/9

8/9

9/9

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content