Nog meer banenverlies in autosector

Nissan schrapt wereldwijd 9.000 jobs. Het is niet de eerste noch de laatste autoconstructeur met slecht nieuws.
Gert Verhoeven

Na de aankondiging dat Volkswagen in Duitsland 10.000 rechtstreekse banen schrapt, kondigt Nissan aan dat er wereldwijd 9.000 jobs sneuvelen.  

Nissan heeft aangekondigd dat het wereldwijd 9.000 banen wil schrappen. Het nieuws valt nu omdat de Japanse constructeur veel minder wagens kan verkopen in China en op de Amerikaanse markt. Die markten baren wel meer constructeurs zorgen. Wat Azië betreft, gaat het vooral om een vertraging van de Chinese markt. In het geval van Europese automerken komt daar het probleem van de importheffingen bovenop. Ook de export naar de States lag al een stuk lager dan voorheen, maar de verkiezing van Trump als nieuwe president betekent dat Amerika op zijn thuismarkt vooral Amerikaanse producten wil zien. Dat is weer slecht nieuws voor Nissan. Overigens: ook Europese luxemerken die een flink wat omzet maken in de States zien er hun marktaandeel slinken.

Nissan wil tot 20 % van de productiecapaciteit afbouwen om de assemblage-infrastructuur af te stemmen op de mindere marktvraag. Net als andere constructeurs ziet Nissan met lede ogen aan dat de zware investeringen in elektromobiliteit van de laatste tien jaar onvoldoende renderen. De marktvraag loopt gewoon achter op het aanbod. Los daarvan kan je Nissan – in tegenstelling tot Europese spelers – niet verwijten dat het niet snel genoeg investeert in elektrische voertuigen. De Leaf was immers één van de elektrische pioniers en kende ook veel bijval op de Amerikaanse markt. 

Nissan lijdt verder onder de complexe alliantie met Renault die werd teruggeschaald na het tumultueuze opstappen van voormalig ceo Carlos Ghosn. De man moest omwille van frauduleuze praktijken vluchten uit Japan. Vandaag draait de alliantie met Renault niet zoals het hoort. Dat merk je bijvoorbeeld aan het hybride aanbod. Beide partners pompten heel veel geld in hun (totaal verschillende) hybride oplossingen. Renault rolt volop zijn hybride E-Tech-toepassingen uit, terwijl Nissan met zijn e-Power aandrijving een totaal ander pad bewandelt.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content