Nissan maakt stroom met bio-ethanol
Nissan ontwikkelde een brandstofcel die elektriciteit produceert met bio-ethanol als brandstof. Het systeem zou bijzonder efficiënt werken.
Nissan is gestart met een proefopstelling in de buurt van de Tochigi-fabriek in de Japanse thuisbasis van de constructeur. Nissan werkt al langer met deze technologie en in 2016 was er al een rijdend prototype dat gebruik maakte van een vaste-oxidebrandstofcel op bio-ethanol. Die bio-ethanol wordt gewonnen uit een graangewas, Sorghum. De CO2 die vrijkomt tijdens de stroomproductie in de brandstofcel is neutraal, want die wordt geabsorbeerd tijdens het groeiproces van de Sorghumgewassen. Op die manier is het opwekken van elektriciteit koolstofneutraal.
Sorghum zelf is een kruidachtige plant die snel groeit en na amper drie maanden oogstrijp is. Wanneer deze gewassen in gunstige omstandigheden worden geteeld, zijn tot drie oogsten per jaar mogelijk. De plant kan op de meest uiteenlopende streken en bodems worden verbouwd en groeit ook in koude en droge omstandigheden. Enkel de stengel van de plant wordt gebruikt voor de productie van bio-ethanol, de granen zijn integraal bedoeld voor voedselproductie zodat er geen sprake is van concurrentie met de voedselbevoorrading. Nadat de stengels uitgeperst zijn, kan men het restmateriaal nog gebruiken in biomassacentrales.
Tot nu werkten brandstofcellen die we kennen met waterstof, maar omdat de opslag van brandstof erg complex uitvalt omwille van de hoge druk, is bio-ethanol een veel gebruiksvriendelijker alternatief om met een fuelcell stroom op te wekken. Het is de bedoeling de Nissan deze technologie vanaf 2023 breed uitrolt.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier