Nieuwmarkt krimpt, tweedehands groeit

De voorbije maand daalde het aantal nieuw verkochte personenwagens. De tweedehandsmarkt zit wel in de lift.
Gert Verhoeven

In juli kromp de verkoop van nieuwe personenwagens met 7,3 % in vergelijking met juli vorig jaar. Opvallend is dat parallel de tweedehandsmarkt opveert.  

De daling in de verkoop van nieuwe wagens in juli is zo sterk dat het de licht positieve trend van de voorbije maanden uitwist. Over de eerste zeven maanden van 2024 noteren we een daling van 1,2 % tegenover de eerste jaarhelft van 2023. De klappen vallen vooral in het kamp van de bedrijfswagens. Terwijl particuliere aankopen in 2023 goed waren voor 34 % van de markt, is dat vandaag ruim 40 %. Die tendens wordt ook bevestigd in het segment van de lichte bedrijfswagens dat in juli eveneens 5,4 % verloor. De motormarkt doet het weer beter met een groei van 5,2 % en + 2,2 % over heel 2024.

Een andere opvallende trend is de tweedehandsmarkt die in juli een uitzonderlijk resultaat neerzette met +12,3 %. Dat komt vooral omdat de prijzen van gebruikte wagens zijn gedaald en weer op een normaal niveau staan. Ook deze markt wordt gedreven door particuliere klanten die vaker uitwijken naar jonge, gebruikte voertuigen.

Hoewel het aandeel dieselmotoren daalt, houden autokopers die hun voertuig zelf betalen vast aan een verbrandingsmotor. Bij voorkeur een benzinewagen of een hybride voertuig. Ondanks de premie (3.000 euro) die ook voor een gebruikte elektrische wagen geldt, blijft de particuliere verkoop ervan marginaal . Dit in tegenstelling tot de nieuwmarkt waar EV’s vandaag een marktaandeel van een kwart halen. Of dit zal blijven na 31 december wanneer de EV-premie verdwijnt, is maar de vraag.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content