Nieuwmarkt koelt af, tweedehands boomt

Ondanks de krimpende nieuwmarkt, loopt de tweedehandsverkoop als een trein. De consument krijgt langzaam maar zeker interesse voor gebruikte EV's.
Gert Verhoeven

Febiac publiceerde de verkoopcijfers voor september. De automarkt krimpt met 18,6 % na een vrij goede start begin dit jaar. Tegelijk doet de tweedehandsmarkt het goed. De consument blijft dus wel auto’s kopen, maar geen nieuwe.  

Hoewel er begin dit jaar enige euforie ontstond na de moeilijke post-coronajaren, duikt nu de verkoop van nieuwe wagens stevig naar beneden. In september 2024 werden 31.676 nieuwe voertuigen ingeschreven, wat een daling is met 18,6 %. Zodoende is de tendens over de eerste 9 maanden van 2024 meteen negatief (-4,9 %). De markt van de lichte bedrijfsvoertuigen volgt die van de personenwagens, wat een indicator vormt voor de terughoudendheid bij ondernemers. Opvallend is de markt van de motorfietsen die licht groeit (+2,7 % over 2024) ondanks een kwakkelzomer en een erg nat voorjaar. Mogelijk zien privé-pendelaars een (goedkoper) alternatief voor de auto in een motorfiets. 

Op het einde van het derde kwartaal 2024 stond de teller op 356.568 nieuw ingeschreven voertuigen. Op de tweedehandsmarkt werd in augustus de kaap van het half miljoen voertuigen al gehaald wat 6,1% meer verkopen betekent dan in dezelfde periode in 2023. De tweedehandsmarkt doet het dus goed en door de vlotte aanvoer van gebruikte wagens ligt de gemiddelde verkoopprijs 7,8 % lager dan vorig jaar. Tweedehandsverkopers geven aan dat particulieren (die in hoofdzaak op deze markt shoppen) een voorkeur vertonen voor compacte benzinewagens en hybride modellen zoals die van Toyota. ‘Opvallend is dat de diesel zelfs terug een beetje aan terrein wint’, weet Gianni Nobile van CAR Avenue. Cardoen verkoopt naar eigen zeggen gebruikte elektrische wagens nu vlot. Dat is een lichtpunt omdat de aanvoer van tweedehands EV’s alleen maar zal stijgen. 

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content