Nieuwe regels voor banden

Gert Verhoeven

Op 1 december komen er nieuwe regels voor de banden bij de periodieke technische keuring voor personenwagens. De regels worden strenger qua slijtage, maar versoepelen qua snelheidsindex en de symmetrie van banden die op dezelfde as staan.  

Momenteel moeten bij een keuring op één as dezelfde, identieke banden staan (zelfde merk, afmetingen, profieltekening, laad- en snelheidsindex). Dat zorgt vaak voor wrevel bij consumenten die bij een beschadigde band niet één maar twee banden moet vervangen omdat de (resterende) gemonteerde band niet meer te vinden is.

Daarom wil men op de keuring de absolute symmetrie loslaten. Banden op dezelfde as moeten nog wel dezelfde afmetingen hebben, maar mogen van een ander merk zijn en een andere profieltekening dragen. De nieuwe maatregel is een versoepeling, wat aan de basis een goede zaak lijkt. Maar men kan op die manier bijvoorbeeld een zeer kwalitatieve band links en een minder kwalitatieve rechts monteren. Elektronische rijhulpmiddelen zoals ABS of ESP zijn niet altijd in staat om dit verschil qua grip te compenseren zodat de auto zijn stabiliteit verliest bij een remmanoeuvre. Bovendien is deze praktijk in diverse Europese landen (zoals Duitsland) verboden. 

Buitenland

Een andere versoepeling is het verlagen van de snelheidsindex. Ongeacht het voertuig, moet een wagen slechts over banden met de snelheidsindex Q beschikken. Die banden zijn goedgekeurd tot 160 km/u. De nieuwe richtlijn wordt gemotiveerd door de maximumsnelheid van 120 km/u op Belgische bodem waar Q-banden voor volstaan. Toch rijst de vraag of een wagen, uitgerust met banden met zo’n lagere snelheidsindex, nog wel conform is met de Europese homologatiedocumenten die vaak een hogere snelheidsindex stipuleren.  De keuring wordt dan weer strenger wat betreft de minimale profieldiepte van 1,6 mm. Banden met deze slijtagegrens of erger, worden meteen afgekeurd. Verder horen de gemonteerde banden een e-markering te dragen.

Ondanks de versoepelingen, kan je als consument beslissen om de huidige regels (absolute symmetrie en respecteren van de snelheidsindex op het gelijkvormigheidsattest) toe te passen. Dit zal het rijgedrag en de veiligheid van je wagen optimaliseren. En: je bent er zeker van dat je niet in de problemen komt in het buitenland. Er bestaan overigens wel meer strengere bandenregels in het buitenland, niet in het minst de Duitse verplichting om gedurende de wintermaanden ook winterbanden te gebruiken. 

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content