Nieuwe Cooper ook als vijfdeurs

Alain De Jong

Het Mini-gamma wordt uitgebreid met een ruime en handige vijfdeursversie van de Cooper.

De Mini is een icoon in de autowereld dat onder de vleugels van BMW sinds het begin van deze eeuw een prachtige reïncarnatie beleefde. Het piepkleine autootje van weleer werd enkele maatjes groter en groeide uit tot een blikvanger en een referentie in zijn segment. Of beter gezegd: segmenten, want de Mini heeft verschillende varianten die een breder publiek aanspreken. Naast de klassieke Cooper – een hatchback met drie deuren – staan ook twee crossovers in de brochure: de Aceman en zijn grotere broer de Countryman.

Voor jonge gezinnen

Daar komt nu de nieuwe generatie van de vijfdeursversie van de Cooper bij. Met de twee bijkomende deuren achteraan en de extra ruimte op zitbank achter is deze variant handiger en beter geschikt als gezinswagen. Een slimme en doordachte strategie van Mini om het jonge publiek dat dikwijls eerst voor de Cooper driedeurs kiest, bij zich te houden als er een gezin van komt. De vijfdeurs biedt plaats aan drie personen op de achterbank en kan tot 925 liter aan bagage slikken na het neerklappen van de tweedelige achterbank. Dat betekent voor deze potentiële kopers zeker een meerwaarde.

Op vlak van styling volgt de Cooper vijfdeurs logisch de nieuwe trend van zijn kleine broertje met twee deuren minder, waarbij soberheid centraal staat. Ronde koplampen en een strakke grote grille met een zilveren rand bepalen de voorpartij. De verbonden driehoekige lichtblokken achteraan zorgen ook voor herkenbaarheid. Een gradiënt van kleuren op het dak levert daarbij nog een origineel accent voor wie dat wil.

In het interieur valt de cleane boordplank met een groot OLED-infotainmentscherm op om de belangrijkste boordfuncties te bedienen. Bijkomend krijgt de bestuurder nog supplementaire informatie in zijn gezichtsveld geprojecteerd via een head-up display. Het geheel is aangekleed met gerecycleerde stoffen om de duurzaamheid te onderstrepen. Simpel, maar keurig en functioneel, dat is het handelsmerk van de Mini Cooper.

Pittige benzinemotoren

Voor de aandrijving is er voorlopig keuze uit twee benzinemotoren. De basisversie Cooper C heeft een 1.5-liter driecilinder turbobenzine van 156 pk en 230 Nm onder de motorkap. Daarmee lukt de sprint van 0 naar 100 km/u in 8 seconden en bedraagt de topsnelheid 225 km/u. Het verbruik blijft beperkt tot 6 l/100 km en de CO2-uitstoot bedraagt 136 g/km. De Cooper S doet een beroep op een pittigere 2-liter viercilinder turbobenzine van 204 pk en 300 Nm, die in slechts 6,8 seconden tot 100 km/u spurt en piekt op 242 km/u. Het verbruik bedraagt 6,3 l/100 km en de CO2-uitstoot 141 g/km.

Later komt er wellicht nog een sportievere John Cooper Works en een elektrische versie. De Cooper C kost 31.500 euro en voor de Cooper S moet je 35.500 euro neertellen. 

Lees meer over:

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content