Nieuwe Clio geeft Renault vleugels

© Belga
Urbain Vandormael
Urbain Vandormael Expert autosector. Schrijft op Knack.be wekelijks over nieuwigheden in autoland.

Renault heeft een barslecht jaar achter de rug waarin het zijn verkoop zag teruglopen met 25 procent en waardoor het zijn koppositie verloor aan Volkswagen.

Renault heeft een barslecht jaar achter de rug waarin het zijn verkoop zag teruglopen met 25 procent en waardoor het zijn koppositie verloor aan Volkswagen.

“2011 was voor de meeste merken een zeer goed jaar, voor Renault was 2011 zelfs het allerbeste jaar ooit. Dat had onder andere te maken met de beslissing van de regering om met ingang van 2012 komaf te maken met de ecopremies voor milieuvriendelijke wagens. Dat leidde tot een stormloop richting onze toonzalen en zorgde voor hectische toestanden in onze showrooms. Duizenden klanten wilden in december nog snel een graantje meepikken van de fiscale gunstmaatregelen. Geen wonder dus dat wij in 2012 een stap moesten terugzetten. Mensen kopen niet elk jaar een nieuwe auto. Bovendien onderging de Clio vorige zomer een modelwissel en dat zorgt traditioneel voor een terugloop van de verkoop. Het oude model is out en vindt nog nauwelijks afzet. Vooraleer het nieuwe model is ingeburgerd en zijn weg naar de klanten heeft gevonden, verlopen er makkelijk drie tot vier maanden. Als je weet dat de Clio één van onze best verkochte modellen is, dan is de rekening snel gemaakt.”

Aan het woord is Karl Schuybroek, communicatiedirecteur bij Renault Belux. Wat verwacht hij van 2013, hoe ziet hij de markt evolueren?

“Hoop doet leven! De nieuwe Clio is met open armen onthaald en wordt opnieuw een kaskraker. Zeker nu ook Grandtour er aankomt. In de loop van mei introduceren wij ook bovendien een nieuwe compacte SUV, op het onderstel van de Clio en ook voor die nieuwkomer op de Belgische markt zijn de verwachtingen hoog gespannen.”

Ondanks al dat goede nieuws waarschuwt hij voor overdreven optimisme. “De economische situatie in Europa is wat ze is en wat de toekomst brengt is onzeker. Niemand kan voorspellen of en zo ja, in welke mate de economie zich zal herstellen. Het autosalon zal misschien een tipje van de sluier lichten. Trekt de autoverkoop opnieuw aan, dan wijst dat op een herstel van het consumentenvertrouwen in ons land. Wat een voorwaarde is voor de heropleving van de economie.”

Renault verkoopt niet op het salon, waarom niet? Karl Schuybroek: “Er is voor en tegen, zoals gewoonlijk. Het autosalon biedt ons de gelegenheid om het grote publiek te laten kennismaken met onze producten. De consument kan er onze modellen vergelijken met die van onze concurrenten en kan voor en tegen afwegen. Kiest hij voor Renault, dan verwijzen onze medewerkers op de stand hem graag door naar een dealer bij hem in de buurt. Daar kan in alle rust en zonder druk van buitenaf de zakelijke afwikkeling van de verkoop worden besproken. De prijs is een belangrijk onderdeel van een verkoop, maar de kwaliteit van de dienstverlening telt ook. Een goede

klantenrelatie steunt op wederzijds respect en vertrouwen.”

Renault bezit het grootste aanbod aan elektrisch aangedreven auto’s op de markt. Maar dat is geen garantie voor succes.

Karl Schuybroek: “Een elektrische auto is er niet voor iedereen. Hij is in de eerste plaats geconcipieerd voor stadsmensen, die vooral korte verplaatsingen maken en milieubewust leven. Voor wie de auto een vervoermiddel is en geen statussymbool. De overheid kan hier een stimulerende rol spelen, maar zowel de federale als de Vlaamse regering blijven in gebreke.”

Urbain Vandormael

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Partner Content