Urbain Vandormael
Nieuwe Audi Q7: overtuigende demonstratie van kunde en klasse
‘Vorsprung durch Technik’, aldus het credo van Audi. Het Duitse premiummerk heeft de voorbije kwarteeuw een grote sprong voorwaarts gemaakt, zowel op technologisch als op designvlak. De nieuwe Q7 is daar een sprekend voorbeeld van.
De inzet van de ongenadige concurrentiestrijd is de koppositie in het premiumsegment. Die is nu in handen van BMW, maar voor hoelang nog? ‘Onze target is om tegen 2020 jaarlijks meer dan 2 miljoen auto’s te verkopen,’ dat zegt Audi-baas Rupert Stadler (52). Die geldt als een vertrouweling van Ferdinand Piëch, tot voor enkele weken de machtigste man binnen de Volkswagen-groep en degene die Audi in de jaren tachtig naar een hoger niveau heeft getild.
Vorsprung durch Technik
In hoever diens ontslag als voorzitter van de Raad van Toezicht een impact heeft op de positie van de huidige Audi-baas is (nog) niet duidelijk. In 2018 loopt zijn contract af, en zijn positie aan de top van Audi is niet onomstreden binnen de Volkswagen-groep. Sinds midden 2013 heeft hij in de persoon van Ulrich Hackenberg (65) een gevestigde waarde uit de entourage van VW-voorzitter Martin Winterkorn aan zijn zijde gekregen, om het strategisch belangrijke departement onderzoek en ontwikkeling te leiden. Goed ingelichte bronnen binnen het concern bestempelden diens aanstelling als ‘een publieke afkeuring’ door de VW-directie in Wolfsburg van het beleid van Audi-baas Stadler. Die werd verweten dat hij de koppositie van Audi op het vlak van technologische vernieuwing uit handen had gegeven en niet gepast of alleszins te laat reageerde op de initiatieven van BMW en Mercedes-Benz inzake alternatieve aandrijfsystemen en innovatief design. Op de sociale media was te lezen dat Audi niet langer een voorloper was, maar een meeloper.
Piëch legde de basis
Dat Audi is uitgegroeid tot een premiummerk heeft het te danken aan Ferdinand Piëch (78), kleinzoon van de legendarische Ferdinand Porsche. Na zijn (gedwongen) overstap van Porsche naar Audi introduceerde hij in de jaren tachtig vierwielaandrijving op de dure seriemodellen en engageerde hij de beste rallypiloten voor de inmiddels legendarische Audi Quattro’s. Die snelden van de ene overwinning na de andere en rijfden de ene kampioenstitel na de andere binnen. Audi vormde in die jaren een klasse apart in de internationale rallywereld en het veroverde de harten van autosportminnend Duitsland en omstreken. Vorsprung durch Technik bleek geen loze slogan, Audi bewees zijn kunde en klasse in het licht van de camera’s voor de ogen van een enthousiast publiek.
In Ingolstadt waar Audi zijn hoofdkantoor en grootste fabriek heeft, omringde Piëch zich met de beste ingenieurs op de markt zoals Martin Winterkorn en Ulrich Hackenberg, en bouwde Audi uit tot een sterk merk. In een later stadium kon hij Walter de Silva overtuigen om Alfa Romeo de rug toe te keren en aan de slag te gaan voor Audi. De Italiaan is allicht de invloedrijkste autodesigner van zijn generatie. Onder zijn regie onderging Audi een opvallende metamorfose. Ronde vormen moesten wijken voor strakke lijnen, het uitdagende voorfront beklemtoonde de ware ambities van het merk. Het was zijn antwoord op de gedurfde en omstreden creaties van collega Chris Bangle bij BMW.
Nieuw lijnenspel
Het resultaat van dat alles in gekend. Audi heeft concurrent Mercedes-Benz ver achter zich gelaten en zit BMW dicht op de hielen. Om nummer één te kunnen worden, schakelt het nu een versnelling hoger. In het spoor van UIlrich Hackenberg heeft ook Marc Lichte (45) de overstap van VW naar Audi gemaakt. In Wolfsburg gaf bij mee gestalte aan de Phaeton, Touareg en de recente Golf- en Passat-modellen, in Ingolstadt is hij Head of Audi Design.
Op de voorbije Autosalons van Los Angeles en Genève haalde hij het doek van enkele spraakmakende studiemodellen die een voorafspiegeling zijn van de toekomstige designlijn van het merk. Die is volgens Lichte “vooruitstrevend en rijk aan emoties. Ze benadrukt de technologische competentie van kwaliteitseisen van het merk.” Hij wijst er verder op dat Audi symbool staat voor sportiviteit, permanente vierwielaandrijving en lichtgewichtconstructie en dat die knowhow nu een nieuw kleedje krijgt aangemeten.
Ook de architectuur van het dashboard is helemaal nieuw én revolutionair: de voorzijde van het instrumentenbord bestaat uit een aanraakdisplay met drie geïntegreerde touchscreens. Via het display links van het stuur bedient de bestuurder de verlichting en assistentiesystemen, het scherm aan de rechterkant groepeert de bediening van de mediafuncties.
Via een geïntegreerd breedbeeldscherm heeft de passagier vooraan toegang tot alle infotainmenttoepassingen. De Audi virtual cockpit demonstreert op een vrij indrukkwekkende wijze wat vandaag technologisch mogelijk is en wat over enkele jaren gemeengoed zal zijn in het luxesegment. Door de informatie op verschillende niveaus te structureren is ze beter te begrijpen voor de bestuurder, en daar is het uiteindelijk om te doen.
Concertzaal op wielen
Audi stelde zopas de tweede generatie van de Q7 voor die onder andere 325 kg lichter is dan zijn voorganger en over een zogenaamde dynamische vierwielsturing beschikt waarbij de achterwielen tot vijf graden kunnen draaien tijdens het rijden, waardoor de Q7 wendbaarder wordt in de stad of bij het parkeren, en stabieler op de autoweg – bij hoge snelheid. Hij is ook veel gestroomlijnder dan de eerste generatie en verraadt vanop afstand dat hij een lid is van de grote Audi-familie. Ondanks dat hij plaats biedt aan zeven passagiers en ruim vijf meter lang is, oogt hij veel minder plomp dan zijn voorganger. De dikke is slanker geworden en bezit een luchtweerstandscoëfficiënt van amper 0,25!
Dankzij een hele reeks camera’s en sensoren behoudt de bestuurder het overzicht over de wagen en het verkeer rondom zich. Wie het niet aandurft of aankan om zo’n gevaarte achterwaarts te parkeren, die activeert de automatische parkeerassistent. In minder dan geen tijd is de vervelende klus geklaard. Ook het rangeren met een aanhangwagen vormt geen probleem. De lijst van assistentiesystemen is lang én state of art: het volstaat de nodige commando’s te geven en de Q7 rijdt quasi autonoom, voorkomt dat je tegen een voorligger aanbotst of een onvoorzichtige fietser of voetganger omverrijdt. We hebben het praktisch nut en betrouwbaarheid van de meeste systemen in realistische omstandigheden kunnen uittesten, en waren onder de indruk van hun efficiëntie. Ze steken echt wel een handje toe tijdens het rijden, maken de bestuurder attent op mogelijk gevaren en corrigeren gevaarlijke of ongecontroleerde manoeuvres van de bestuurder te wijten aan onoplettendheid of erger nog, aan een plotse flauwte of black-out.
De Q7 bezit sowieso een hoog ‘feel good’ gehalte: tochtvrije airco, perfect zittende zetels met massagefunctie en een muziekinstallatie in 3D-formaat van Bose met een klankweergave die vergelijkbaar is met die van een grote concertzaal. Liefhebbers van klassieke muziek moeten niet langer naar de BOZAR, om te kunnen genieten van de finale van het Koningin Elisabeth-wedstrijd. Vanaf nu kan dat ook via het beeldscherm van hun Q7, voor de eigen huisdeur.
Dit soort opties doet de rekening snel hoog oplopen. De basisprijs van 60.900 euro blijkt plots niet meer dan een richtprijs te zijn. Voor een goed uitgeruste Q7 betaal je al snel 90.000 à 100.000 euro. Dat is een bom geld, maar de tegenwaarde is navenant. In feite krijg je twee auto’s voor de prijs van één. Dankzij vierwielaandrijving en verhoogde bodemvrijheid kom je met de Q7 op elk soort terrein vlot vooruit, binnenin heb je ruimte zat en word je omgeven door luxe- en comfortvoorzieningen van een zeer hoog kwaliteitsniveau à la Audi A8, BMW 7 of Mercedes S-klasse. Luchtvering zorgt voor een subliem rijcomfort, in alle omstandigheden. De Q7 is leverbaar met krachtige en zeer zuinige zescilinderbenzine- en dieselmotoren, én als plug-in hybrid met een extreem lage CO2-uitstoot wat deze ‘e-tron’ versie fiscaal interessant maakt.
Over de infotainment- en connectiviteitstoepassingen in de nieuwe Q7 kan ik kort zijn: alles is mogelijk, én alles heeft een prijs. De kids op de achterbank durven dat weleens over het hoofd te zien, in al hun enthousiasme over het ruime aanbod aan speeltjes.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier