Mythisch sportwagenmerk Alpine herleeft dankzij Renault

Urbain Vandormael
Urbain Vandormael Expert autosector. Schrijft op Knack.be wekelijks over nieuwigheden in autoland.

Begin december maakte het mythische Franse sportwagenmerk Alpine bekend dat kandidaat-kopers konden intekenen op de ‘première édition’ van de nieuwe Alpine die in de loop van dit jaar in Dieppe van de band zal lopen. De beperkte oplage van 1955 exemplaren was in geen tijd verkocht. De Alpine Vision is één van de blikvangers van Dream Cars 2017 tijdens het komende Autosalon van Brussel.

Goed begonnen, is half gewonnen. Nadat het Franse sportwagenmerk Alpine begin december bekendmaakte dat kandidaat-kopers konden intekenen op de première édition van de nieuwe Alpine waren in geen tijd alle 1955 geplande exemplaren toegewezen. De intekenprijs bedroeg 2.000 euro, de eindafrekening volgt bij de aflevering. Hoeveel die precies zal bedragen, is nog niet bekend, maar sprake is van zo’n 55.000 à 60.000 euro.

De nieuwe Alpine wordt gebouwd in de Renault-fabriek in Dieppe, waar ook de sportieve modellen van de Franse constructeur worden geassembleerd.

Levenswerk van Jean Rédélé

De geschiedenis van Alpine gaat terug tot 25 juni 1955 en is het levenswerk van Jean Rédélé. Na zijn studies aan de Ecole des hautes études commerciales neemt die op zijn zesentwintigste de garage van zijn vader over en wordt zo de jongste Renault-dealer van Frankrijk. In zijn vrije tijd rijdt de sportieve ondernemer nationale en internationale rally’s en wint in 1950 de Rally van Dieppe aan het stuur van een Renault 4CV. Daarop stelt de autosportafdeling van Renault hem een fabrieksauto ter beschikking, maar de 4CV ‘1306’ voldoet niet aan de hoge verwachtingen.

Mythisch sportwagenmerk Alpine herleeft dankzij Renault
© /

Bij de Italiaanse tuner Giovanni Michelotti bestelt hij een 4CV Spéciale Sport met een koetswerk in aluminium, André-Georges Claude bezorgt hem een vijfversnellingsbak. Die combinatie levert Jean Rédélé drie categorie-overwinningen op in de Mille Miglia, de befaamde wegrace tussen Brescia en Rome.

De ondernemer/autopiloot droomt echter van een eigen sportwagenmerk. Met de financiële steun van zijn schoonvader Charles Escoffier richt hij in 1955 de Société des Automobiles Alpine op. De merknaam Alpine verwijst naar Les Alpes-Maritimes, de bergachtige regio in Zuid-Frankrijk waar de hobbyrallyrijder vaak nieuwe afstellingen ging testen.

De jonge ondernemer is echter te krap bij kas om zelf een compleet nieuwe auto te kunnen bouwen en grijpt daarom terug naar een prototype dat in opdracht van zijn schoonvader is ontworpen door Jean Gessalin en de broers Chappe. Een en ander verklaart waarom de Alpine A106 het chassis, de wieltreinen en de 21 pk sterke viercilindermotor van 747 cm3 van de Renault 4CV gebruikt. In de Alpine A106 levert die 38 pk. Wat de eerste Alpine onderscheidt van andere auto’s zijn het koetswerk uit polyester en een voor die tijd revolutionaire 5-versnellingsbak.

Mythisch sportwagenmerk Alpine herleeft dankzij Renault
© /

Wanneer Rédélé nieuwe modelvarianten van de A106 wil ontwikkelen, stuit hij op een ‘non’ van Gessalin en Chappe, wat hem ertoe aanzet een eigen carrosseriebedrijf op te starten dat de nieuwe koetswerkvarianten en configuraties zal bouwen.

Buitenlandse partners assembleren Alpine onder licentie

Rédélé wil ook internationaal doorbreken maar hij beschikt niet over de nodige financiële middelen om een internationaal netwerk van invoerders uit te bouwen. Daarom gaat hij op zoek naar partners die onder licentie Alpine-modellen willen produceren. Die bestaan uit Renault-onderdelen en kunnen vrij gemakkelijk worden geassembleerd.

De respons overtreft de verwachtingen. Bovendien engageren die buitenlandse partners beloftevolle piloten die het Franse sportwagenmerk internationale uitstraling bezorgen. Zo maken Carlos Pace, Emerson en Wilson Fittipaldi hun Braziliaans debuut in een Alpine Interlagos – een opstap naar een carrière in de Formule 1. Behalve in Brazilië worden ook in Mexio, Bulgarije en Spanje Alpines gebouwd. In totaal zal zo’n 15 procent van de totale productie buiten Frankrijk worden gebouwd.

De grote doorbraak komt er in 1962 met de A110, op basis van een ontwerp van de 17-jarige Philippe Charles. Zijn buizenchassis maakt het onderstel lichter én stijver. De onderdelen stammen uit de Renault 8. In 1967 gaat Renault een coöperatie aan met Alpine, dat voortaan onder de merknaam Alpine-Renault de belangen van de Franse constructeur zal verdedigen in de internationale autosportcompetities. De Alpine-verkoop stijgt zo spectaculair dat de productie drastisch naar omhoog moet en over drie fabrieken wordt verdeeld: Dieppe, Parijs en Thiron-Gardais.

Mythisch sportwagenmerk Alpine herleeft dankzij Renault
© /

De A110 heeft ondertussen het gezelschap gekregen van de A310, een Gran Turismo die door Jean Rédélé zelf is ontworpen maar door de oliecrisis van 1973 niet het verhoopte commercieel succes kent. Ook de daaropvolgende A610 met een V6 turbomotor kan het tij niet keren, ondanks zijn uitstekende sportwagenkwaliteiten. In 1995 rolt de laatste Alpine van de band, de fabriek van Dieppe schakelt over op de productie van de sportieve Renault-modellen.

Wederopstanding van Alpine

De merknaam Alpine blijft echter voortleven in de herinnering van vele autosportliefhebbers. Naar aanleiding van de 50ste verjaardag van de A110 presenteert Renault in 2012 de concept-car A110-50, een hommage aan het roemrijke model. De respons is dermate groot en positief dat Renault-topman Carlos Ghosn besluit om het mythische merk nieuw leven in te blazen.

Een team onder leiding van Bernard Ollivier wordt belast met de bouw van een prototype en de industriële uitrol van het project. In dit kader wordt de fabriek in Dieppe compleet gemoderniseerd en worden verschillende technologische oplossingen getest op anonieme prototypes. Want de verwachtingen zijn hoog gespannen. Alpine heeft een sportieve reputatie te verdedigen én Renault kan het zich niet veroorloven miljoenen te investeren in een project zonder toekomstperspectief. In afwachting van een rijklaar model, lanceert de autoconstructeur in maart 2015 de Alpine Vision Gran Turismo, een virtuele auto die is ontwikkeld en geconcipieerd door designers en ingenieurs van studio Polyphony Digital Inc én Alpine voor PlayStation.

Première édition uitverkocht

Mythisch sportwagenmerk Alpine herleeft dankzij Renault
© /

De Alpine Vision was de voorbije maanden her en der al te zien en wordt een van de blikvangers van het komende Autosalon van Brussel in het kader van Dream Cars 2017 in paleis 1. Begin december maakte het merk bekend dat kandidaat-kopers van de ‘première édition’ konden intekenen via de officiële website www.alpinecars.com. De intekenprijs bedroeg 2.000 euro. Het betreft een beperkte serie van 1955 genummerde exemplaren met een exclusieve uitrusting. Afhankelijk van de beschikbaarheid konden de kandidaat-kopers een serienummer kiezen tussen 1 en 1955 en een voorkeur uitspreken voor een van de drie koetswerkkleuren: Alpine-blauw, diepzwart en zonnewit.

Voor de kandidaat-kopers werd het een race tegen de tijd, want ook beleggers zagen in de nieuwe Alpine een interessant object. Want nog voor de première édition op de markt is, bezit die al een status van een collectors item én bieden kandidaat-kopers die niet snel genoeg hebben gereageerd nu de zotste prijzen.

Wat maakt de nieuwe Alpine zo speciaal? Zijn afkomst in de eerste plaats, zijn design dat refereert aan de legendarische A110 alsook zijn hypermoderne karakteristiek, dankzij het gebruik van koolstofvezel en aluminium, bekleding van hippe polymeren, kuipzetels, racegordels, 3-spaaks sportstuur, tabletachtig touchscreen met TFT-instrumentarium én zijn flitsende prestaties: van 0 tot 100 km/u in 4,8 seconden, dankzij 250 pk en een gewicht van nauwelijks 1.100 kg. Wat wil een goedverdienende mens nog meer in tijden dat geld sparen geld kost?

Mythisch sportwagenmerk Alpine herleeft dankzij Renault
© /

Partner Content