Moeten EV’s straks rijtaks betalen?

Elektrische auto's betalen geen rijtaks maar straks is dit achterpoortje misschin gesloten.
Gert Verhoeven

Elektrische auto’s dreigen hun laatste financieel voordeel te verliezen en dat kan de transitie naar elektromobiliteit vertragen. Het lijkt er namelijk op dat er straks ook een rijtaks komt op elektrische voertuigen.  

Nu genieten elektrische auto’s niet enkel van een vrijstelling op de BIV (eenmalige belasting bij het inschrijven), eigenaars betalen ook geen jaarlijkse verkeersbelasting. Dat kan veranderen want de onderhandelaars die proberen een nieuwe Vlaamse regering te vormen, willen de gunstmaatregelen voor elektrische voertuigen misschien afvoeren.

De rijbelasting zou stapsgewijs worden ingevoerd. Hoeveel taksen er komen, is nog onduidelijk. Evenmin duidelijk zijn de elementen die de maatstaf van heffing bepalen. De mogelijkheden blijken evenwel beperkt. Het zou best kunnen dat gewicht (recht evenredig met de batterijcapaciteit) of motorvermogen bepalende elementen worden. Vooral het motorvermogen kan zwaar tegenvallen want de meeste elektrische voertuigen leveren veel meer vermogen dan hun equivalenten met een klassieke, thermische motor. 

Onwaarschijnlijk

Deze kentering komt er omdat de klassieke inkomsten uit rijtaks teruglopen. De overheid moet dus op zoek naar compensaties voor de gemiste inkomsten. In dat licht moet men ook het afschaffen van de aankooppremie voor elektrische voertuigen interpreteren. Verder ziet de overheid ook een dalende trend in de opbrengsten van accijnzen op diesel en benzine. Elke elektrische kilometer levert niks meer op. Hier zou een systeem van rekeningrijden – betaling per kilometer – een oplossing bieden.

Het kan dus dat een EV duurder wordt door extra rijtaksen. Dit naast de al forse aankoopprijs en de hoge stroomprijs waardoor de energiekost soms hoger uitvalt dan bij benzine of diesel. De enige groep voor wie EV-rijden dan interessant blijft, zijn leasingrijders omdat dit type voertuigen (voorlopig) 100 % fiscaal aftrekbaar blijft. De geplande maatregelen gaan een nog bredere kloof slaan tussen de particuliere autogebruiker en de professionele rijder. De interesse voor (tweedehands) elektrische voertuigen vanwege particuliere gebruikers gaat verder afkoelen wat de klimaatambities om de energieswitch te realiseren tegen 2035 bijzonder onwaarschijnlijk maakt. 

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content