Microlino nu ook als brommobiel
Moederbedrijf Micro kondigde aan dat er een 45 km/u-versie komt van de Microlino. Deze Lite komt ook in ons land op de markt, laat invoerder D’Ieteren weten.
Met een 45 km/u-versie wil Micro zijn doelgroep verbreden. De klassieke Microlino zoals we die al kennen, is een micromobiel of ook wel nanocar genoemd. Het gaat om vierwielertjes met een elektrische aandrijving die rijden met een motorfietskenteken en maximaal 90 per uur halen. De bestuurder moet minimum 18 zijn en over een (auto)rijbewijs B beschikken.
Belangrijk detail: dit zijn geen auto’s en ze moeten dus niet aan de veiligheidsnormen voor personenwagens voldoen. Dat betekent dat ze geen crashtests moeten ondergaan, dat er noch een airbag, noch een ABS-remsysteem, laat staan een ESP-stabiliteitsprogramma nodig is. Dat verklaart voor een deel de groei van dit segment want constructeurs kunnen op dergelijke voertuigjes een stevige marge genereren omdat de R&D-kosten veel kleiner zijn dan die bij een personenwagen.
Studenten
De brommobiel zoals de Microlino Lite haalt een maximumsnelheid van 45 km/u. Je mag er vanaf 16 jaar mee op pad, op voorwaarde dat je een bromfietsrijbewijs AM op zak hebt. De autootjes worden in Frankrijk veel gebruikt door studenten om in een stad tussen de campus en het kot te pendelen. Misschien draagt dit weinig bij aan het initiële doel van deze wagentjes. Daarbij ging het om automobilisten te doen overstappen naar een ‘zachtere’ mobiliteitsvorm.
De Microlino Lite is nogal prijzig en kost minimaal 17.990 euro. Voor dat geld krijg je een batterij met een rijbereik tot 100 km. Optioneel kan ook een grotere batterij, goed voor 180 km. De eerste Lites zullen in de zomer van 2024 worden geleverd en ze zijn beschikbaar in zogenaamd Venice Blue of Berlin Antracite.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier