Mhero 1: een elektrische krachtpatser uit China

Alain De Jong

Deze elektrische offroader maakt indruk met zijn voorkomen, vermogen en prijskaartje.

De toevloed aan nieuwe Chinese modellen blijft aanhouden. Een opgemerkte primeur levert de elektrische Mhero 1. Dit is een zeer imposante terreinwagen van de Dongfeng autogroep, die al in enkele Europese landen zit en nu ook in ons land verdeeld zal worden. Met een onvervalste Mad Max-look is de Mhero 1 zeker geen discrete verschijning. Hij moet het wellicht hebben van een select publiek dat zich graag in de kijker rijdt met opzichtige vervoermiddelen.

Deze elektrische SUV is 4,98 meter lang, weegt een goede 3 ton en valt op met zijn stoer en hoekig design dat sommigen gaan smaken en anderen verfoeien. Dit wordt een concurrent in het nieuwe segment van de fullsize elektrische offroaders waar momenteel de Mercedes G-Klasse of de Tesla Cybertruck de blikvangers zijn. De aandrijving bestaat uit vier elektromotoren die samen 1.089 pk en 1.400 Nm naar de wielen sluizen. Daarmee sprint deze kolos in 4,2 seconden van 0 naar 100 km/u.

Hellingen

De elektriciteit wordt opgeslagen in een accu van 142 kWh waarmee een rijbereik tot 480 km mogelijk is. Noteer dat de Mhero 1 zich ook goed uit de slag trekt op het terrein, waar hij door 90 centimeter diep water waadt, hellingen van 45 graden beklimt en dankzij de meedraaiende achteras ook zeer wendbaar uitvalt met een draaicirkel van amper 5,10 meter.

De Mhero 1 maakt dus zeker indruk en dat zal ook het geval zijn met zijn prijskaartje. Wellicht loopt dat op tot een slordige 150.000 euro. Op de exacte Belgische prijs is het nog even wachten.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content