MG viert eeuwfeest

MG viert zijn 100 jaar door aan te knopen met de roadster-traditie waarmee het allemaal begon.
Gert Verhoeven

Het Brits-Chinese merk MG viert zijn eeuwfeest en is honderd jaar geleden opgericht als Morris Garages. Vandaag is het niet langer strikt Brits want na omzwervingen via Rover en zelfs even BMW kwam MG in handen van de Chinese groep SAIC.

MG is inmiddels 17 jaar in handen van SAIC. Dat is de Chinese autoreus die is uitgegroeid tot de nummer zeven wereldwijd en die ook een belangrijke speler wil zijn op de Europese markt. Naar aanleiding van het eeuwfeest lanceert MG een 100 % elektrisch aangedreven roadster. Op die manier wil de constructeur aanknopen bij het verleden want MG maakte vooral faam met betaalbare, sportieve roadstermodellen met een klassiek recept: motor in de lengterichting voorin, achterwielaandrijving en een strikt open tweezitter. In een recent verleden bouwde MG ook nog de MG-F die omwille van de middenmotor een beetje afweek van het oerconcept van de roadster. De gloednieuwe elektrische Cyberster is een hedendaagse interpretatie van een bestaand thema, voorzien van een emissievrije aandrijving.

Hoewel MG de voorbije jaren pionierswerk verrichtte in het democratiseren van elektrisch aangedreven auto’s, heeft de constructeur ook oog voor de economische realiteit. Voor privéconsument blijkt zelfs een ‘budget-EV’ vaak nog te hoog gegrepen. Daarom heeft de constructeur de afgelopen jaren het gamma uitgebreid met klassieke thermische motorisaties op benzine. En uiteraard met tussenoplossingen in de vorm van hybride of plug-inhybride aandrijvingen.

Voor MG is een elektrische aandrijving wel degelijk de toekomst maar op korte termijn is een strategie ‘electric-only’niet leefbaar, vooral voor de Europese auto-industrie. Dat er nu ook thermische aandrijvingen in de catalogi staan, betekent niet dat MG (dus de Chinese groep SAIC) de ontwikkeling van elektrische voertuigen op een lager pitje zet. Het ziet er zelfs naar uit dat MG als eerste de langverwachte ‘solid state’ batterij zal commercialiseren. Die zou er volgend jaar al komen. Omdat deze batterij een grotere opslagcapaciteit biedt en tegelijk minder weegt en minder kost, zou die wel eens een game changer kunnen worden in autoland. 

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content