Met de Rafale rijdt Renault weer presidentieel

Deze Renault Rafale paart comfort aan een pittig stuurgedrag en de hybride aandrijving blijkt opmerkelijk zuinig.
Gert Verhoeven

Renault lanceert met de Rafale een uit de kluiten gewassen coupé.

De Rafale dankt zijn naam aan het luchtvaartverleden van de Franse constructeur. De Caudron Renault Rafale haalde in 1934 een snelheidsrecord van 445 km/u. Renault wil op deze manier duidelijk maken dat het een premium product in de markt wil zetten. Dat is geen sinecure. De Franse constructeur bracht al gewaagde modellen als een Vel Satis of een Avantime, maar die losten de commerciële verwachtingen niet in.

Met de Rafale doet Renault weer een poging in het segment waar ook de Espace zit. Het grote verschil met die laatste zit in de aflopende daklijn die de nieuweling van coupé-allures voorziet. Het opvallende radiatorrooster ademt agressiviteit uit en op de achterklep prijkt de typebenaming in sierlijke letters. Om het model prestige te verschaffen, liet de Franse president Macron zich op de nationale feestdag in een beveiligde Rafale vervoeren.

Geen echt leer

In de Rafale ligt de klemtoon op ruimte en comfort. Ondanks de aflopende daklijn blijft er achterin voldoende hoofdruimte. De royale buitenafmetingen zorgen voor extra beenruimte. Het panoramische dak kan niet open. Het interieur is keurig afgewerkt met zachte alcantara-elementen en materiaal dat op leer lijkt maar deels uit gerecycleerde materialen bestaat. Echt leer vind je niet langer in een Renault.

Voorin domineren twee grote schermen in een L-vorm. Voor de bestuurder zit een brede, horizontale display van 12,3 inch en centraal op de console meet het aanraakoppervlak 12 inch. Het infotainmentsysteem biedt moderne connectiviteit en compatibiliteit met Apple en Google.

Enkel als hybride

Qua aandrijving vertrouwt Renault op eigen, beproefde hybride technologie. Centraal zit een 1.2 liter grote driecilinder benzinemotor met een bescheiden vermogen van 130 pk. Daarnaast twee elektrische motoren. Eentje geïntegreerd in de gerobotiseerde versnellingsbak en die levert 68 pk. Verder monteert Renault ook een starter-generator die de driecilinder opstart en de batterij bijlaadt. Deze aandrijving levert een systeemvermogen van 200 pk.

Hoewel allerminst traag, voelt de Rafale niet aan als een topatleet want hij zet ruim 1,7 ton op de weegschaal. De motorisatie zorgt wel voor een keurig verbruik van minder dan 6 liter bij een gematigde rijstijl. Voorlopig is de hybride motorisatie met 200 pk de enige optie. De basisversie koop je vanaf 44.000 euro. Later volgt een krachtigere plug-inhybride variante. 

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content