Mercedes Marco Polo wordt 40
Precies veertig jaar geleden bracht Mercedes zijn kampeerwagen genoemd naar de Venetiaanse ontdekkingsreiziger Marco Polo en gebouwd op basis van de Bremer Transporter.
Tussen 1984 en vandaag brachten de opeenvolgende Marco Polo-modellen meer en meer comfort en gebruiksgemak. Ook de prestaties gingen er op vooruit en Mercedes geeft nu aan dat de toekomst resoluut elektrisch zal zijn.
De eerste generatie Marco Polo werd gebouwd op basis van de 209 D bestelwagen die Bremer Transporter werd gedoopt omdat hij in de fabriek van Bremen van de montageband rolde. De Marco Polo’s kregen destijds een koetswerk in bahamabeige en het interieur was voorzien van een dakbed in combinatie met een zetelbed achterin het voertuig. De stoelen van bestuurder en passagier konden rond hun as draaien en in de lengte van de wagen, tegen de flank, stond een keukenblok met gaspit, gootsteen en koelkast.
Voor de toebehoren en de ombouw kon Mercedes rekenen op de expertise van een externe partner, Westfalia. Vanaf 1996 werd de Marco Polo gebouwd op de succesvolle Vito bestelwagen. Deze tweede generatie was meteen te herkennen aan het uitklapdak waarin het bed werd geïntegreerd. Het interieur bleek ook gebruiksvriendelijker omdat het meubilair voortaan verschuifbaar was op een rail. De interieurkastjes kregen praktische rolluiken en een kampeertafeltje zat geïntegreerd in de zijdelingse schuifdeur.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier