Mercedes biedt upgrade rijstrookassitent

Mercedes komt met een 'over the air'-update waardoor de wagen autonoom een inhaalmanoeuvre kan uitvoeren.
Gert Verhoeven

Mercedes voorziet een brede uitrol van een upgrade (ALC, of Automatic Lane Change) van de rijstrookassistent aan waarbij de wagen automatisch een trage voorganger kan inhalen. Het is een volgend stapje richting autonoom rijden.

ALC zal beschikbaar zijn op nieuwe Mercedes-modellen beschikbaar zijn. Het systeem is leverbaar in 33 Europese landen en op 15 verschillende modellen, vanaf de C-Klasse en hoger. De instapmodellen zoals bijvoorbeeld de A- of de CLA-Klasse hebben geen recht op dit stukje technologisch vernuft.

De implementatie van de Automatic Lane Change gebeurt louter softwarematig, want niet alleen de nieuw verkochte modellen worden er mee uitgerust, ook modellen vanaf 1/2023 zijn compatibel als ze over de Distronic-rijassistent beschikken.

De toevoeging van deze functie kan overigens ‘over the air’ plaatsvinden zodat de consument er niet eens voor naar de werkplaats hoeft.

De uitrol van deze updates zal gefaseerd gebeuren, vanaf september zal het softwarepakket voor de eerste modellen beschikbaar zijn. Mercedes-rijders kunnen dit via het MBUX of de Mercedes Me-app downloaden en installeren.

Autonoom rijden level 2

ALC is eenvoudig in gebruik. Wanneer de bestuurder de actieve snelheidsregelaar (Distronic) inschakelt, zal de wagen de gewenste snelheid en een veilige afstand tot de voorligger aanhouden. De auto blijft ook netjes binnen de rijstrook en kan stuurcorrecties maken indien nodig.

Tot daar is er niets nieuws onder de zon. ALC zal ervoor zorgen dat de wagen voortaan ook van rijstrook kan wisselen om bijvoorbeeld een trager voertuig in te halen of op een verkeerswisselaar (op de snelweg) de ingestelde GPS-route te volgen.

Via camera’s rondom de wagen en radars houdt deze technologie ook rekening met het verkeer rondom en vooral achter het voertuig. Het systeem zal enkel werken als aan diverse basisvoorwaarden is voldaan (snelweg, twee vakken in elke richting, zichtbare rijstrooksignalisatie, …)

Het gaat om een extra functie in het autonoom rijden op niveau 2. Dit betekent dat de bestuurder onder alle omstandigheden kan ingrijpen én verantwoordelijk blijft. 

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content