Mercedes-AMG GT 43 krijgt viercilinder

Alain De Jong

Geen ronkende V8 maar een bescheiden mild hybride vierpitter met 421 pk moet de pret verzekeren als nieuwe basisversie van de Mercedes-AMG GT.

De AMG GT is de ultieme sportwagen in het gamma van Mercedes. Onder de motorkap schuilt normaal een potente achtcilinder die tot 585 pk produceert in de GT 63. Dat is het handelsmerk van dit model. Maar dat verandert in de vorm van … een schamele viercilinder. Je leest het goed: de nieuwe basisversie GT 43 wordt aangedreven door een bescheiden 2 liter turbomotor. Het kan verkeren …

Het klinkt erger dan het is. Deze krachtbron die ook de Mercedes SL aandrijft, levert in de GT 43 nog altijd 421 pk en 500 Nm koppel. Met de elektrische ondersteuning van een starter-generator op 48 volt komt daar zelfs nog een tijdelijke boost van 15 pk bij. Die power gaat naar de achterwielen via de Speedshift MCT-transmissie met negen verhoudingen. Dit instapmodel krijgt dus geen 4Matic vierwielaandrijving zoals de krachtigere V8-modellen.

Nog altijd vinnig

Desondanks zijn de prestaties van de GT 43 nog meer dan behoorlijk: een sprint van 0 naar 100 km/u in 4,6 seconden en een topsnelheid van 280 km/u. Het lagere gewicht in de neus kan bovendien voor een meer agile rijgedrag zorgen. Het onderstel onderging geen specifieke wijzigingen maar extra hulpmiddelen zoals de AMG Ride Control adaptieve ophanging, de meesturende achterwielen en de actieve aerodynamica staan wel op de optielijst.

Uiteraard valt de Mercedes-AMG GT 43 een stuk goedkoper uit dan zijn grotere broers met de V8-motor, maar op de exacte prijs is het nog even wachten. De eerste leveringen worden later op het jaar verwacht.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content