Mazda tegendraads met EZ-6

De Mazda EZ-6 komt voorlopig niet naar Europa.
Gert Verhoeven

Op het salon van Beijing zette Mazda een nieuwe berline in de spots. De verfijnde EZ-6 kan de opvolger zijn van de Mazda 6 die enkele jaren geleden met een  stille trom is afgevoerd.

Het D-segment waarin dergelijke modellen thuishoren, is in onbruik geraakt. Behalve enkele premiumspelers hebben de meeste volumemerken hun aanbod in dit segment geschrapt. In Europa halen steeds meer consumenten hun neus op voor deze auto’s en stappen over op een SUV of crossover.

Mazda gaat met de EZ-6 tegen de trend in. Dat is voor deze constructeur niet vreemd want ook op vlak van motorisaties vaart het Japanse merk een opmerkelijke koers. Mazda getuigt van durf door het aanbod elektrisch modellen beperkt te houden, te innoveren met rotatieve motortechnologie en zelfs een grote zescilinder dieselmotor te lanceren die uitzonderlijk zuinig blijkt.

Chinees huwelijk

Dat de EZ-6 berline op de motorshow van Beijing is onthuld, vormt geen toeval. Het ziet er naar uit dat deze bijna vijf meter lange auto enkel op de Aziatische markten zal worden verkocht. Hij deelt onderhuids het achterwielaangedreven platform met een ander Chinees model van Chagan Auto. De wagen zal beschikbaar zijn met een (plug-in)hybride aandrijving en er komt een volledig elektrisch aangedreven variant die met één batterijlading 600 km ver geraakt. De EZ-6 biedt een alternatief voor de Tesla Model 3 of een BYD Seal maar die hebben hun weg naar onze markt wel gevonden…

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content