‘Mazda is gezond ambitieus maar niet overmoedig’
Onder de volumemerken is Mazda een kleine constructeur, maar allesbehalve een meeloper. Sinds de lancering in 1931 van de Mazdago, een lichte driewielerbestelwagen met een luchtgekoelde 1-cilindermotor, heeft de autobouwer uit Hiroshima een lange weg afgelegd.
De naam van Mazda zal voor eeuwig verbonden blijven aan de ontwikkeling van een revolutionaire verbrandingsmotor met een stilstaande krukas, zonder cilinders en zuigers die als ‘rotatiemotor’ geschiedenis zou schrijven. Dat de Japanse autobouwer van technische hoogstandjes houdt, bewijst hij met de implementatie van de SKYACTIV-technologie. Waar de andere constructeurs het verbruik en de CO2-uitstoot willen terugdringen via een vermindering van de cilinderinhoud en het aantal cilinders, opteert Mazda voor het verhogen van de compressieverhouding van zijn motoren. Met succes. De SKYACTIV-motoren verbruiken 15 procent minder brandstof, stoten 15 procent minder CO2 uit en leveren 15 procent méér koppel.
30 procent meer omzet in 2015
Ook commercieel en financieel gaat het Mazda voor de wind. Dat bevestigt ons algemeen directeur Matthias Sileghem: ‘Wereldwijd zal Mazda dit boekjaar afsluiten met een winst van 1,5 miljard euro, of een stijging met 28 procent ten opzichte van het vorige boekjaar. Ook onze beurskoers ontwikkelt zich in positieve zin. In België hebben we in 2014 een omzetstijging van 9 procent gerealiseerd, voor 2015 ligt de target op 30 procent. Mazda is gezond ambitieus maar niet overmoedig! Ik verklaar me nader: dit jaar introduceren we drie nieuwe modellen in volumesterke segmenten. Bovendien breiden we ons dealernet in enkele grote steden fors uit, wat maakt dat Mazda als merk sterker in beeld zal komen. Ik heb er het volste vertrouwen in dat wij ons objectief zullen halen.’
Knack.be: ‘Waar andere merken hun dealernet afbouwen, breidt Mazda zijn netwerk uit. Dat vraagt om een woordje uitleg.’
Sileghem : ‘Mazda situeert zich in een interessant marktsegment, tussen de volume- en premiummerken in. Daar zien wij nog groeipotentieel. Dankzij onze SKY ACTIV-technologie en KODO-designfilosofie onderscheiden wij ons in positieve zin van andere merken. Naar onze dealers toe streven we naar een rendabiliteit van twee procent terwijl het gemiddelde over alle merken heen rond één procent schommelt. Dat maakt Mazda tot een interessante partner voor wie in de automobielsector zijn weg wil maken.’
Mazda gaat vanaf dit jaar ook nauw samenwerken met partners uit de wereld van de mode, kunst, design en entertainment met de bedoeling een grotere naambekendheid te verwerven. Op het autosalon is de kleurrijke Mazda-stand terug te vinden in Paleis 6, in een compleet nieuwe setting die refereert naar de ambitieuze doelstelling van het automerk.
Autosalon van Brussel 2015
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier