Marktaandeel speedpedelecs daalt

De verkoop van nieuwe speedpedelecs daalt, maar tweedehands verkopen ze als zoete broodjes.
Gert Verhoeven

De markt van de elektrische fietsen noteert in de eerste jaarhelft van 2023 een terugval van de ingeschreven nieuwe speedpedelecs. De gebruikte snelle elektrische fietsen doen het een stuk beter.  

In de eerste vijf maanden van dit jaar werden er afgerond 16 % minder speedpedelecs ingeschreven dan in dezelfde periode 2023. Die trend is voor juni zeer uitgesproken want toen daalde het aantal registraties met bijna een kwart. Een mogelijke verklaring is de administratieve rompslomp die een snelle fiets met zich meebrengt. De bestuurder moet een kenteken aanvragen, over een rijbewijs (bromfiets) beschikken, 16 jaar zijn en er is de verplichte helmdracht.

Maar dat lijkt niet de oorzaak van de terugval. Op de tweedehandsmarkt doen de snelle fietsen het een stuk beter met een groei van 24 % in de eerste jaarhelft tegenover dezelfde periode 2023. De oorzaak van de vertraging is vooral te zoeken in de gestegen prijzen van dit type fiets. Speedpedelecs zijn meestal duurdere modellen in het prijssegment van 5.000 tot 7.500 euro. Hoewel de meerderheid van dit type fiets wordt geleasd, speelt een dalende koopkracht en de onzekere economische toekomst een belangrijke rol. De consument kiest daardoor voor een goedkopere fiets.

Omdat speedpedelecs de voorbije jaren in hoofdzaak zijn ingeschreven als leasingfiets komen er nu meer jonge, gebruikte exemplaren met een aantrekkelijke prijs op de markt. Professionals uit de branche beweren ook dat het slechte weer een rol speelt op de verkoopresultaten. Dat zien wij ook op de markt van de motoren. Bovendien heeft de fietssector enkele boerenjaren achter de rug waarin veel mensen hun klassieke fiets ruilden voor een e-bike. We evolueren dus stilaan opnieuw naar een vervangmarkt.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content