Lotus weer met verbrandingsmotoren

Alain De Jong

Bij de lancering van de Emira verklaarde Lotus nog enkel volledig elektrische wagens te gaan bouwen.  Maar nu lijkt die kar alweer gekeerd.

De overgang naar volledig elektrische gamma’s blijft de automerken zorgen baren. De Europese regelgeving dwingt hen tegen 2035 nog enkel voertuigen met een 100 procent elektrische aandrijving te verkopen, maar die transitie roept meer en meer twijfels en ongerustheid op. Momenteel blijkt de markt er niet helemaal klaar voor. En meerdere merken kondigen nu aan toch nog even gebruik te maken van verbrandingsmotoren voor sommige modellen. In de meeste gevallen wel met een stevige elektrische (hybride) ondersteuning.

Die richting lijkt ook Lotus uit te gaan. Recent kondigde het iconische Britse merk – het maakt tegenwoordig deel uit van de Chinese autogroep Geely – aan een verbrandingsmotor te stoppen in de nieuwe Hyper Hybrid aandrijflijn. Die zou in combinatie met elektromotoren niet alleen sterke prestaties maar ook een genereuze actieradius van 1.100 kilometer garanderen. Het is nog niet duidelijk in welk(e) model(len) Lotus deze Hyper Hybrid aandrijflijn wil gebruiken. Al gaf de Theory 1 concept car al enige hints.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content