Leapmotor C10 krijgt range extender

Na MG en BYD lanceert ook het Chinese Leapmotor een 'EV met benzinemotor' om Europese importtarieven te omzeilen.
Gert Verhoeven

Leapmotor is een Chinese constructeur die elektrische modellen naar Europa brengt onder de hoede van de Europese groep Stellantis. Het gamma bestaat uit twee modellen en de C10, een ruim SUV-model, is voortaan ook beschikbaar met range extender.  

De Leapmotor zoals we die kennen heeft een elektrische aandrijving en wordt gevoed door een batterij met een capaciteit van net geen 70 kW. Dat volstaat voor en rijbereik van 420 km. Met een range extender zou het rijbereik vergroten tot 920 km. Net als alle andere Chinese fabrikanten van elektrische auto’s wordt Leapmotor onderworpen aan de Europese importheffingen omdat Europa stelt dat Chinese constructeurs hun elektrische voertuigen goedkoper kunnen aanbieden omwille van Chinese staatsteun. Om deze importheffingen te ontlopen, assembleerde Leapmotor een tijdlang het kleinere model (de T03) in een Poolse fabriek. Door op Europese bodem te assembleren ontloopt Leapmotor deze importheffing. Aan die productie is recent een einde gekomen waardoor alle Leapmotor-modellen als vanouds vanuit China worden ingevoerd. China wil immers niet langer toegeven aan de Europese druk en wil Europa niet ‘belonen’ door de productie van Chinese voertuigen naar Europa over te hevelen. Er is immers een veel pragmatischer oplossing en de komst van de Range Extender-versie is hier niet vreemd aan. Immers, in een versie met range extender of in een plug-in hybrid zit ook een benzinemotor. Daardoor is het strikt genomen geen EV en hoeven er bij uitbreiding ook geen importheffingen betaald te worden. Dat achterpoortje hebben ook verschillende andere Chinese merken ontdekt. De verkoopt BYD een plug-in van de Seal U DM-i en ook MG heeft een plug-in hybride model in de aanbieding, naast tal van andere thermisch aangedreven modellen. Resultaat is dat er op Europese bodem minder Chinese EV’s worden verkocht, maar wel veel meer plug-in hybride wagens met precies dezelfde origine. De heffingen hebben hun doel gemist, want voor particulieren worden EV’s enkel duurder en het succes van de PHEV’s zal weinig verandering brengen in de klimaatzaak. 

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content