Lancia Ypsilon gaat sportieve toer op

Alain De Jong

De nieuwe Ypsilon krijgt een 240 pk sterke elektrische HF-variant en een rallyversie.

Lancia zet de elektrificatie volop in met de lancering van nieuwe modellen met een elektrische aandrijving. Dat gebeurt met de fraai gelijnde nieuwe Ypsilon die is voorgesteld met een elektromotor van 156 pk op de voorwielen. Nu is bekendgemaakt dat er weldra een sportievere en krachtigere variant bijkomt: de Ypsilon HF.

HF is de afkorting van High Fidelity en was aanvankelijk voorbehouden voor de trouwe klanten die meerdere Lancia’s bezaten. In de jaren 1960 werd de benaming ook gebruikt door het raceteam van het merk en zijn er verschillende sportieve Lancia’s met het HF-logo uitgebracht. Zo onder meer de Fulvia Coupé HF, de Stratos HF en een resem Delta’s.

Nu wordt die draad weer opgepikt met de Ypsilon HF die in het voorjaar van 2025 op de markt komt. Deze vierwielaangedreven elektrische hothatch gebruikt twee elektromotoren met een systeemvermogen van 240 pk waarmee de sprint van 0 naar 100 km/u in 5,8 seconden lukt. Het potentieel van de Ypsilon HF wordt in de verf gezet door het stoere koetswerk met zwarte accenten, een grotere voorbumper, verbrede wielkasten, grote velgen en een interieur met blauwe sportstoelen.

Ook terug in rally

De Lancia Ypsilon is ook verkrijgbaar met een mild hybride 1,2 liter driecilinder turbobenzinemotor. En die versie dient als basis voor een heuse rallywagen. De Ypsilon Rally 4 HF zal 212 pk naar de voorwielen leiden via een handgeschakelde versnellingsbak en een mechanisch sperdifferentieel.

Hiermee knoopt Lancia terug aan met zijn succesvol rallyverleden. Het Italiaanse merk behaalde tussen 1974 en 1992 liefst 15 wereldtitels in deze discipline. De kleurige livrei van de nieuwe rallywagen die verwijst naar de iconische Martini-decoratie van de toenmalige sponsor, is natuurlijk geen toeval.

1/5

2/5

3/5

4/5

5/5

1/5

2/5

3/5

4/5

5/5

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content