Lancia Y nu ook conform euro7

De Ypsilon krijgt een update die hem zuiniger maakt.
Gert Verhoeven

Eind 2023 gaf Lancia andermaal een teken van leven met de lancering van de nieuwe Ypsilon, vandaag volgt er al een kleine technische update die het wagentje futureproof moet maken.  

De Ypsilon is een Italiaans icoon dat decennialang synoniem stond voor betaalbare elegantie en luxe in het segment van de compacte stadswagentjes. De eerste generatie kwam in 1996 op de markt en maakte het verschil met een opvallend design en interieur die in luxueus alcantara werden afgewerkt. Het wagentje werd aanvankelijk in een fabriek op Scicilië gebouwd, maar later verhuisde de productie naar Polen. Er volgende drie generaties en de laatste jaren van die modelgeneratie was het wagentje enkel nog te koop op Italiaanse bodem waar het immens populair bleef.  

Evolutie

De nieuwe Lancia Ypsilon doet het duidelijk minder goed dan zijn voorganger op de thuismarkt. Hij wordt in het Spaanse Stellantis-productiesite van Zaragoza gebouwd. Daar loopt overigens ook de Opel Corsa van de band, waarmee hij – net als met de Peugeot 208 en de Citroën C3 – zijn technische basis deelt. Dit maakt meteen duidelijk waarom de lancia Y het minder goed doet in Italië, want hoewel de naam behouden bleef, is de jongste generatie een totaal ander wagentje geworden. De snuit en het achtersteven zijn nog wel een knipoog naar de vormtaal waar Lancia voor staat, maar de compacte Italiaan toont flink wat gelijkenissen met zijn broertjes. Niet in het minst qua aandrijving waar Lancia ook de kaart van elektrificatie trekt. Het gamma bestaat vandaag uit een mild hybride aandrijving (1.2 benzine/110 pk) in combinatie met een gerobotiseerde automatische versnellingsbak. De basisversie koop je vanaf 22.899 euro. Deze motorisatie werd (licht) onder handen genomen zodat hij conform de nakende Euro 7-emissienorm is. Met deze aanpassing wordt het vermogen opgetrokken van 100 naar 110 pk.  Deze (licht) strengere emissienorm zal vanaf 2027 in voege gaan. Ook de elektrische variant van de Ypsilon gaat erop vooruit want Stellantis heeft de (chemische samenstelling van de) batterij geoptimaliseerd en ook de aandrijving werd verder geperfectioneerd. Hoewel de batterijcapaciteit, noch het motorvermogen werd aangepast, komt de compacte Italiaan voortaan 22 km verder met één batterijlading, waardoor de WLTP-range voortaan 420 km bedraagt. 

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content