Lancia rijdt nieuwe Y voor

Lancia lanceert de nieuwe Y die ook met een elektrische aandrijving beschikbaar is.
Gert Verhoeven

Vanaf deze maand kan je de nieuwe Lancia Ypsilon bestellen. Dat is geen dag te vroeg als je een merk nieuw leven wil inblazen.  

De Ypsilon van de nieuwste generatie heeft niets te maken met zijn voorgangers maar is technisch wel nauw verwant met zijn compacte broertjes uit de Stellantis-groep. Dat zijn de Opel Corsa, de Peugeot 208 en ook met de Alfa Milano (inmiddels omgedoopt tot Junior). Die delen bijvoorbeeld allemaal hun aandrijvingen. Optisch is de Ypsilon ook verwant met zijn concerngenoten, maar de Italiaanse designers voegen er ‘PU-RA’-vormtaal aan toe, wat zoveel betekent als Puur en Radicaal.

Achteraan moeten vooral de ronde (led)lichtunits voor een Lancia-toets zorgen met een knipoog naar de legendarische Stratos. Ook in de koplampen staat nu de gestileerde letter Y geïntegreerd. Lancia gaat nog meer stijlelementen uit het verleden zoeken om dit nieuwe model als Italiaanse stijlicoon geloofwaardig te maken. Het zwarte oppervlak op de neus waar het vernieuwde merkembleem prijkt, werd bij de Beta geleend. De sierlijke geschreven letters Ypsilon op de kofferklep komen van de Fulvia en de Flaminia. 

De Ypsilon is uiteraard leverbaar met de 156 pk sterke elektrische motoren. Zo ontstaat een zero emission alternatief dat in aanmerking komt voor de overheidspremie van 5.000 euro. De e-variante betaal je 34.500 euro, wat na aftrek van de premie neerkomt op 29.500 euro. Dankzij de batterij met een capaciteit van 48 kWh kom je – volgens de constructeur – met één lading ruim 400 km ver. Wie (nog) niet elektrisch wil rijden, kiest voor de 1.2 benzinemotor met mild hybride aandrijving. Die is al beschikbaar vanaf 24.000 euro.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content