Lancia opnieuw in rallysport
Lancia maakt een comeback met een nieuw gamma en keert ook terug naar de rallysport met de Ypsilon Rally 4 HF.
Lancia is een iconisch automerk dat de jongste jaren in het slop raakte, maar nu door de groep Stellantis nieuw leven wordt ingeblazen. Dat vertaalt zich in een nieuw gamma dat de volgende jaren wordt uitgerold. De primeur ging naar de nieuwe Ypsilon die uiteraard meteen een elektrische versie kreeg om op de toekomst voorbereid te zijn.
Tegelijk knoopte Lancia weer aan met zijn roemrijk raceverleden. Zo nam Lancia tussen 1973 en 1991 deel aan het wereldkampioenschap rally. Daar behaalden de Italianen liefst tien titels bij de constructeurs en vier bij de rijders, wat nog altijd een record is. Die titels kwamen er met iconische modellen zoals de Stratos, Rally 037 en de Delta Integrale.
Nu onthulde Lancia de Ypsilon Rally 4 HF die de comeback van het merk in de rallycompetitie moet inluiden. ‘Dat gebeurt eerst in de bescheiden Rally 4 klasse, vooral op nationaal niveau om amateurs en jonge talenten een degelijke en betaalbare wagen aan te bieden. Een aanwezigheid op het hoogste niveau is nu niet voorzien, maar sluiten we zeker niet uit op termijn. Daarvoor wachten we af wat het nieuwe WRC-reglement in 2026 brengt’, zei Eugenio Franzetti, directeur van Lancia Corse HF, de raceafdeling van het automerk.
Merkambassadeur
Bij de voorstelling van de Lancia Ypsilon Rally 4 HF – op de voorwielen aangedreven door een 212 sterke 1,2 liter turbobenzinemotor – was Miki Biasion aanwezig. De 66-jarige Italiaan werd eind jaren 1980 twee keer wereldkampioen met Lancia. Hij is nu merkambassadeur en werkte ook mee aan de ontwikkeling van de nieuwe rallywagen. ‘Dat deed ik met veel plezier, want zo voel ik me weer 30 jaar jonger’, glunderde Biasion. ‘Na de vele testsessies is de Lancia Ypsilon Rally 4 HF klaar om te schitteren in de rallyproeven en nieuwe talenten te laten ontluiken.’
Het gewone gamma krijgt volgend jaar trouwens ook een supersportieve versie met de Lancia Ypsilon HF. Die wordt aangedreven door een 280 pk sterke elektromotor die van 0 naar 100 km/u spurt in 5,8 seconden.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier