Kris Wauters: ‘Tegenwoordig willen alle automerken alles bieden, daardoor boeten ze in op karakter’
Drie vragen aan een bekende bezoeker van het Autosalon van Brussel: Kris Wauters.
Kris Wauters is vooral bekend als lid van Clouseau, maar is ook een gekende auto-afficionado.
Knack.be: Wat was uw eerste wagen?
Chris Wauters: ‘Mijn eerste wagen heb ik gekregen van mijn eerste werkgever, dat was een Audi 80 cc diesel. De eerste auto die ik zelf kocht was een Opel Kadett California.‘
Heeft u een ‘droomwagen’?
‘Eigenlijk niet. Dankzij mijn werk heb ik al met zoveel droomwagens mogen rijden. Vandaag rijd ik met een BMW M5.50, een heel fijne auto.’
Waarom u elk jaar naar het Autosalon komt, is duidelijk. Waarom zou u anderen aanraden om ook eens een bezoekje te brengen?
‘Iedereen is bezig met auto’s, zelfs zij die er niet in geïnteresseerd zijn. Dat merk je ook als je om half zes op de ring rond Brussel rijdt. De meeste mensen komen wellicht in het licht van een aankoop. Voor hen zal het dan niet draaien om motorinhoud of de plaatsing van de cilinders. Neen, zij willen een blauwe of rode auto. Of een grotere of kleinere dan degene die ze nu hebben.’
Wat is u opgevallen aan al die jaren Autosalon?
‘De excessen zijn weg. De grote motoren zijn door de crisis weggejaagd – wat jammer is, vind ik. Anderzijds is dit een zegen voor de engineering: de crisis dwingt iedereen creatief te zijn. Uiteraard is in dat opzicht ook de opkomst van de hybridewagen opvallend. Het karakter van veel merken is ook verdwenen. Vroeger was BMW voor wie graag snel wou rijden. Wie Mercedes kocht, wilde comfortabel zitten. En Jaguar, dat was voor de oude stoefers (lacht). Nu willen alle merken alles bieden, ze willen niet enkel een segment aanspreken. Daardoor boeten ze wat in op karakter.’
Het autosalon van Brussel
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier