Karma Revero komt naar Europa

Alain De Jong

Het Amerikaanse sportwagenmerk lanceert de nieuwe versie van de berline met range extender op de Europese markt.

Karma heeft een bewogen geschiedenis achter de rug. De huidige Revero is eigenlijk een verdere evolutie van de Fisker Karma die in 2012 op de markt is gebracht door de Deense ontwerper Henrik Fisker. Helaas draaide dat avontuur uit op een sisser. Fisker deed recent een nieuwe poging om zijn eigen automerk te lanceren, maar ook dat project flopte. Intussen zijn de rechten op de Karma van de Chinese investeerder Wanxiang. Die bracht de berline in 2016 op de markt als Revero en koestert grote ambities met het merk.

Bekend voorkomen

De ‘nieuwe’ Karma Revero is duidelijk verwant met zijn voorganger, want de ranke berline heeft dezelfde proporties die kracht, dynamiek en stijl uitstralen. Het basisconcept van de Revero blijft identiek met een aluminium chassis en een hybride aandrijving met een range extender. Hier genereert een 1.5 liter turbomotor de stroom voor de accu van 28 kWh die de twee elektromotoren met een vermogen van 400 kW aandrijft. Dit resulteert in een systeemvermogen van 536 pk en een koppel 746 Nm. De sprint van 0 tot 100 km/u lukt in 3,9 seconden en de topsnelheid bedraagt 200 km/.

Dit is een zeldzaam aandrijfconcept waarmee Karma zich onderscheidt van de concurrentie met vooral volledig elektrische aandrijvingen. Het EREV-concept (Extended-Range Electric Vehicle) van de Revero laat toe 130 kilometer zuiver elektrisch te rijden. Het totale rijbereik met de hulp van de benzinemotor bedraagt 580 kilometer. Maar de volgende modellen van Karma krijgen ook een volledig elektrische aandrijving.

Golftas

De Karma Revero biedt plaats aan vier personen en een beetje bagage. Volgens het merk meer dan voldoende voor de gegoede klanten die er een golftas in kwijt raken. Die beperkte ruimte is te wijten aan de accu in de middenconsole – die loopt tot achteraan door – en de plaatsing van de elektromotoren plus omvormer onder de koffervloer.

De vraag is of potentiële kopers bereid zijn 145.000 euro plus taks neer te tellen voor de Karma Revero. Die biedt een sterk totaalconcept maar is tegelijk toch wat gedateerd en kan op geen enkel vlak de sterke concurrentie overtroeven. Gezien het beperkte productievolume van dit model – er komen in 2024 slechts 200 stuks – is exclusiviteit wel verzekerd.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content