Jaguar gooit het roer om

Deze babyblauwe Jaguar concept 00 illustreert de tabula rasa van de Britse luxeconstructeur.
Gert Verhoeven

Jaguar gaat herbronnen. De Britse luxeconstructeur gaf eerder al te kennen dat het een jaar lang geen voertuigen zou verkopen.

De voorbije dagen toonde Jaguar voor het eerst zijn nieuwe merkidentiteit en een eerste conceptwagen: de 00 of ‘double 0’. Jaguar wil zichzelf heruitvinden en vertrekt vanaf een blanco vel papier. Zelfs het logo – de Jaguar – moest eraan geloven. Het merk kiest voor een cirkel met daarin twee letters J die tegenover elkaar staan.

Naast de nieuwe huisstijl, onthulden de Britten ook hun eerste conceptwagen. Die was niet gelakt in het bijna obligate British Racing Green, maar wel in opzichtig roze en babyblauw, door de marketeers Miami Pink en London Blue genoemd. Er werd een horde marketeers en reclamejongens opgetrommeld om uit te leggen welk statement de constructeur wil maken. Jaguar, een merk dat heritage ademt, gooit zowat alles overboord in deze vernieuwingsbeweging. Net nu succesvolle collega’s (onder andere Porsche) qua design verder surfen op de golf van hun verleden en daar technologie en elektrificatie aan toevoegen. Ook Renault toont met de R5 en straks de R4 dat neoretro nog werkt.

Terug naar de 00 conceptwagen die de voorbode moet worden van een elektrisch aangedreven vierdeurs GT. Opvallend zijn de bijzonder lange neus en de coupé-achtige daklijn, een design dat meer Amerikaans dan Brits oogt. Er wordt ogenschijnlijk weinig creatief omgesprongen met de voordelen die elektro-aandrijving biedt. Een lange motorkap was destijds nodig om een grote twaalfcilinder verbrandingsmotor onder te brengen. In die zin is het sneu dat uitgerekend een nieuw elektrisch concept dat stijltrekje overneemt. Want een e-motor op de voor- en de achteras laat de designafdeling veel meer creatieve ruimte. Laatste blikvanger: de combinatie van heel brede wielkasten en de ronduit hoekige voor- en achterkant. Of deze vormtaal het productiestadium haalt, valt af te wachten.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content