Jaguar gaat vol elektrisch

Jaguar decimeert zijn gamma dit jaar. Het eerste model dat met stille trom werd afgevoerd was deze F-Type.
Gert Verhoeven

Jaguar wil straks alleen nog elektrische voertuigen verkopen. De eerste Jag met batterij-aandrijving was de I-Pace uit 2016.

De Britse sportwagenfabrikant die in dezelfde groep zit met de luxemerken Land Rover en Range Rover, wil de omslag naar elektrisch nog versnellen. De constructeur heeft het op dit ogenblik niet gemakkelijk en moet een keuze maken voor één aandrijfvorm. Jaguar kan de ontwikkeling van modellen met verbrandingsmotoren en de peperdure research & development voor elektrificatie niet dragen. Jaguars zijn immers prijzige nicheproducten en de afschrijving van de ontwikkelingskosten moet gespreid worden over een beperkt aantal units.

Om de financiering voor de ontwikkeling van batterijmodellen te vrijwaren, moet Jaguar bestaande modellen vroeger dan gepland van de markt halen. Wat ook speelt, is de Europese GSR2-regelgeving die voor nieuwe wagens extra veiligheidsuitrusting voorziet (ISA, black box, …). Voor thermisch aangedreven modellen – gedoemd om te verdwijnen – zijn de kosten voor die upgrades economisch niet rendabel.

Het eerste slachtoffer van deze besparing was de F-Type die als roadster en als coupé beschikbaar was. Jaguar gaat de volgende maanden nog meer modellen moeten schrappen. Het zou gaan om de XE, de XF, de XF Sportbrake, de E-Pace en – opvallend – ook de elektrische I-Pace. Deze vijf modellen zouden nog dit jaar van de markt moeten waardoor op 1 januari 2025 het afgeslankte gamma nog uitsluitend uit de F-Pace (het SUV-model) bestaat. Op korte termijn komen dan verschillende elektrische modellen. De volgende herfst zou het eerste nieuwe elektrische model (een grote SUV) worden onthuld. 

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content