Urbain Vandormael
‘Jag is back’, in volle glorie: de nieuwe Jaguar XE
Jaguar viert zijn dit jaar zijn 80-jarig bestaan. Het doet dat op grootse wijze en lanceert twee gloednieuwe modellen die de bevestiging brengen van de wederopstanding van het roemrijke automerk. Want ja, Jag is back.
Jaguar wordt 80 en al is het daarmee beduidend jonger dan Mercedes-Benz of Rolls-Royce, het behoort wel tot de grootste automerken aller tijden. De eerste Jaguar was het werk van de ambitieuze sidecarsfabrikant William Lyons en liep in 1935 van de band. Nauwelijks één jaar later won Jaguar al de RAC Rally, de eerste in een lange reeks van overwinningen in alle mogelijke autosportdisciplines, van rally’s tot sprint- en uithoudingsraces. Een wereldtitel in de Formule 1 of een zege in een Grote Prijs heeft er vreemd genoeg nooit ingezeten, die eer viel te beurt aan Red Bull dat midden de jaren tweeduizend het zieltogende F 1-Jaguarteam van de ondergang redde.
Sportieve twee- en vierdeursmodellen
Na de Tweede Wereldoorlog maakte Jaguar snel naam als constructeur van sportieve twee- en vierdeurmodellen met een hoog aristocratisch gehalte – op maat van de Europese beau monde voor wie een Rolls-Royce of Bentley een nummer te groot uitviel. De bekendste Jaguar is ongetwijfeld de E-type die in 1961 op de markt kwam als coupé en cabrio. Met zijn oneindig lange snuit en sierlijk silhouet behoort hij tot een van de markantste sportwagens uit de naoorlogse autogeschiedenis.
In tegenstelling tot de Duitse premiummerken is Jaguar er nooit in geslaagd om van nichespeler uit te groeien tot global player. In feite is het een klein wonder dat Jaguar als automerk heeft kunnen overleven. In 1990 kwam het in handen van Ford Motor Company maar al snel werd duidelijk dat de Amerikaanse bazen niet bereid waren om te investeren in nieuwe Jaguar-modellen en technologische vernieuwing waardoor het merkimago snel naar een historisch dieptepunt zakte. Toen Ford in 2007 zelf in financiële moeilijkheden raakte, verpatste het zijn Engels dochterbedrijf aan de Indiër Ratan Tata, een ondernemer pur sang die fortuin maakte in de staalindustrie en eigenaar is van een industrieel imperium dat zich uitstrekt over meer dan 80 landen.
Sinds Jaguar onder Indische vlag vaart, is er gelukkig wel interesse én geld voor vernieuwing en innovatie. Dat vertaalt zich in een vernieuwd en ruimer gamma met modellen die een toonbeeld zijn van stijlvol design in combinatie met sportieve prestaties en exclusieve uitrusting – een reïncarnatie van het DNA van het merk. Sinds enkele jaren wordt Jaguar opnieuw in een adem vernoemd met de Duitse de premiummerken, én stijgt de verkoop jaar na jaar tot inmiddels meer dan 65.000 exemplaren op jaarbasis. In ons land schommelt de verkoop rond de 1.000 exemplaren, maar met de komst van de nieuwe XE en XF rekent Jaguar-topman Jan Vroemans erop dit aantal snel te kunnen verdubbelen.
Concurrent én voorbeeld voor Duitse premiummerken
Daarmee is en blijft Jaguar een nichemerk met een exclusief karakter. Om rendabel te kunnen blijven, bouwt het zijn gamma in de breedte uit. De nieuwe XE – een compacte vierdeurslimousine – is daar een exponent van. Jan Vroemans (Jaguar) : ‘De XE wil zowel een concurrent als voorbeeld zijn voor de Duitse premiummerken. Een concurrent door zijn afmetingen én prijs, een voorbeeld door zijn milieuvriendelijke viercilindermotoren, door de implementatie van innovatieve rijhulpsystemen en een performant infotainmentaanbod en door het veelvuldig gebruik van aluminium.’
‘De XE staat op het nieuwe alu-platform waarop straks ook de nieuwe SUV van Jaguar wordt gebouwd; zijn carrosserie bestaat voor 75 procent uit aluminium, daardoor weegt die nog maar 342 kg en bedraagt het totaalgewicht amper 1400 kg. In combinatie met nieuwe viercilindermotoren resulteert dat in een extreem laag verbruik van 3,8 l/100 km en 99 g/km CO2-uitstoot voor de 163 pk sterke dieselversie.’
‘De XE is de eerste limousine met het ASPC-systeem dat is ontwikkeld door de ingenieurs van Land Rover. Het werkt als een snelheidsregelaar voor lage snelheden; door het remsysteem en de kracht van de motor nauwkeurig op elkaar af te stemmen, behoudt de wagen zelfs op een gladde ondergrond optimale tractie zonder dat de bestuurder de pedalen hoeft aan te raken.’
Vooraleer achter het stuur plaats te nemen, overlopen we nog even de sterke punten van de XE: het InControl-infotainmentsysteem is state of art met een 8″-groot aanraakscherm – met een duidelijke en intuïtieve grafische interface en snelle responstijden. De spraakbediening geeft toegang tot alle niveaus van het systeem – zonder dat je door de menu’s moet navigeren zodat je blik niet wordt afgeleid van het verkeer.
Het systeem ondersteunt Bluetooth, audiostreaming en USB-connectiviteit. De XE fungeert bovendien als een wifi-hotspot en biedt meerdere toestellen tegelijk toegang tot het internet. Dankzij Jaguar InControl Remote kunnen gebruikers van iOS- en Android-smartphones van om het even waar verbinding maken met hun wagen en vanop afstand een aantal functies beheren, zoals de klimaatregeling. Door kleurenbeelden met hoog contrast te projecteren op de voorruit informeert het head-up display de bestuurder over zijn snelheid en te volgen route. Stereocamera’s en hypergeavanceerde sensoren vormen de ‘ogen’ van de autonome noodremhulp, ze meten de snelheid en afstand tot obstakels op de rijweg. Indien nodig activeren zij maximale remkracht om aanrijdingen te voorkomen of de gevolgen ervan te beperken. De stereocamera’s lezen ook verkeersborden én wegmarkeringen. De XE is verder uitgerust met een adaptieve snelheidsregelaar, een detectie van snel naderend verkeer, een rijstrook- en dodehoekasisstent alsook een semiautomatische parkeerhulp voor parallel en haaks parkeren.
Vergelijken we de nieuwkomer met de Audi A4, BMW 3 en Mercedes C-klasse dan biedt de XE quasi evenveel ruimte binnenin en straalt hij door zijn coupélijn meer klasse en gebalde kracht uit.
Plus en min
Ook op de weg – in ons geval het Noord-Spaanse binnenland met veel bochtige wegen – toont de Jaguar XE zich de evenknie van zijn Duitse concurrenten. Hij rijdt even dynamisch als een BMW 3 en even comfortabel als een Mercedes C-klasse en hij is (bijna) evengoed afgewerkt als een Audi A4. Het nieuwe Jaguar-onderstel is wellicht het beste op de markt, de gewichtsverdeling over de twee wielassen bedraagt respectievelijk 51 en 49 procent en zorgt voor een fantastisch én tegelijk zeer veilig rijgevoel – in combinatie met de overtuigende 8-trapsautomaat die standaard is op de benzineversie. De XE straalt soevereiniteit uit en is voor mij de beste Jaguar ooit. Misschien is hij zelfs de beste compacte limousine van dit moment. Want hij oogt nog net een tik sierlijker dan de C-klasse. Over kleuren en smaken valt niet te discussiëren: ik kan ermee leven dat het interieur van de Mercedes C-klasse meer klasse uitstraalt, dat de kwaliteit van de afwerking en gebruikte materialen bij Audi beter is en dat de bediening van het iDrive-systeem bij BMW intuïtiever verloopt, maar dat doet geen afbreuk aan de globale indruk… Jag is back. Na 80 jaar oogt het roemrijke merk vitaler dan ooit, want na de zomer lanceert Jaguar de nieuwe XF en volgend jaar komt er ook een sportieve SUV om ten strijde te trekken tegen de Duitse luxemerken.
Technische steekkaart
De Jaguar XE is leverbaar met 2.0 liter viercilinder turbobenzine- en dieselmotoren en een 3.0 liter V6 benzinemotor met kompressor (340 pk) voor de Jaguar XE S. De goedkoopste Jaguar XE (zonder opties) kost 36.500 euro, de duurste 54.600 euro.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier