Iveco zoekt hulp bij Hyundai

Hyundai levert een platform waarop Iveco een elektrische bestelwagen gaat bouwen.
Gert Verhoeven

Vracht- en bestelwagenconstructeur Iveco gaat voor de Europese markt een elektrische bestelwagen aanbieden met Hyundai-technologie.  

In de bestelwagensector zijn er wel vaker synergiën waarbij hetzelfde wagentje onder verschillende merknamen opduikt en dikwijls alleen door een licht aangepaste radiatorrooster verschilt. Zo bestaat bijvoorbeeld de Renault Kangoo ook als Nissan en hij is zelfs beschikbaar met een Mercedesster. De samenwerking die Hyundai nu wereldkundig maakt, is dus niet verwonderlijk. Het gaat wel om een Koreaanse groep die zijn platform ter beschikking stelt van een Europese speler, Iveco.

Hyundai leent zijn Global eLCV-platform uit om er een compacte bestelwagen met elektro-aandrijving op te bouwen die in hetzelfde marktsegment zit als de bijzonder succesvolle Daily. Die laatste wordt enkel met thermische motoren aangeboden. De nieuwe, elektrische bestelwagen heeft een gewicht van minder dan 3,5 ton zodat bestuurders met een klassiek rijbewijs B er mee op pad kunnen.

Kleine actieradius

Iveco haalt de Hyundai-technologie binnen om sneller een elektrisch alternatief aan te bieden. Een eigen ontwikkeling zou een veel grotere investering vergen en er zou ook veel tijd verloren gaan. De synergie is een perfect compromis. Vooral omdat de elektrificatie in de wereld van de bedrijfswagens nog moeilijker ligt, want lang niet alle professionals hebben een gebruiksprofiel dat te verzoenen valt met elektro-aandrijving.

Door de weinig aerodynamische vormgeving van bestelwagens in combinatie met het serieuze gewicht hebben ze een hoog energieverbruik en een erg krap rijbereik dat voor heel wat gebruikers onrealistisch is. Met dat in het achterhoofd, is het voor een constructeur als Iveco handig om een elektrisch alternatief aan te bieden voor een (beperkt) aantal klanten dat kan leven met de kleine actieradius. Anderzijds is het wellicht ook een weloverwogen keuze om verder in te zetten op een competitief en innovatief aanbod bestelwagens met klassieke verbrandingsmotoren. 

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content