Importheffing op Chinese EV’s werkt

Er komen minder Chinese EV's van SAIC of Geely naar Europa. Mogelijk is dit een anticipatie op de importheffing.
Gert Verhoeven

Europa voerde extra heffingen in op elektrisch aangedreven voertuigen uit China. De jongste verkoopcijfers kunnen bewijzen dat deze maatregel zijn effect niet mist, want in Europa daalde die verkoop met 45 %.

De cijfers komen van het platform Dataforce dat een vergelijking maakt van de verkoopcijfers van juli met die van een maand voordien. Daar zien we een gevoelige daling van de Chinese elektrische voertuigen die in Europa werden ingevoerd. De terugval manifesteert zich vooral bij de SAIC-groep die onder andere MG’s verkoopt op Europese bodem. Ook de Geely-groep blijft niet gespaard want ook het noodlijdende Polestar, dat al financiële injecties nodig had, deelt in de klappen. 

Nuance

Ondanks de quasi halvering van de cijfers is enige nuance noodzakelijk. Er zijn immers verschillende Europese invoerders die de bui zagen hangen en de voorbije maanden (lees: voor de importheffing) extra stock kochten. Dit verklaart voor een deel de forse terugval. De situatie zal zich naar volgend jaar toe evenwel normaliseren en pas dan kan men de effecten van de Europese importheffing correct inschatten.

Anderzijds zien we op dit ogenblik nog geen Chinese reacties die de afzet van Europese premiumproducten op de Chinese markt zouden treffen. Op de Belgische markt heerst voorlopig nog een voorzichtig optimistisme want het aandeel elektrische modellen zit nog in de lift. Vraag is voor hoe lang nog want in januari 2025 valt de premie voor elektrisch aangedreven voertuigen weg.

Lees meer over:

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content