Hyundai trekt ten strijde tegen Duitse premiummerken in SUV-segment
Terwijl de autoverkoop al enkele jaren fors terugloopt, stijgt de verkoop van Hyundai maand na maand. Het Zuid-Koreaanse merk prijkt ondertussen in ons land op plaats tien, dankzij het succes van zijn kleine en grote SUV’s. Met de nieuwe Grand Santa Fe bindt Hyundai nu de strijd aan met de Duitse premiummerken. Als dat maar goed afloopt.
De Zuid-Koreanen zijn de Duitsers onder de Aziaten: gedreven en harde werkers die overal en altijd het hoge woord willen voeren en van opgeven niet willen weten. De Zuid-Koreaanse en Duitse economie hebben gemeen dat zij blijven vooruitgaan, ondanks de crisis. Ook Hyundai-Kia Motor Automotive Group gaat constant vooruit. De autogroep is het resultaat van de fusie van Hyundai en Kia in 1998. De modellen van beide zustermerken zijn technisch nagenoeg identiek, de verschillen situeren zich op het vlak van design, uitrusting en beleving. Terwijl Hyundai evolueert in de richting van de Duitse premiummerken, focust Kia op een jong en trendy publiek.
Merknaam staat voor moderniteit en vooruitgang
Hyundai staat in het Koreaans voor moderniteit en vooruitgang en in dit geval dekt de vlag de lading. Eigenaar Chung Mong-koo heeft van Hyundai een sterk merk gemaakt, met als pronkstuk de grootste autofabriek ter wereld. Die staat in Ulsan en omvat vijf reusachtige hallen. Jaarlijks lopen er zo’n anderhalf miljoen wagens van de band.
Om beter te kunnen inspelen op de vraag en gevoeligheden van de diverse markten, heeft de Zuid-Koreaanse autobouwer de voorbije jaren tientallen miljarden geïnvesteerd in de uitbouw van regionale onderzoeks- en ontwikkelingscentra die belast zijn met het uitwerken van nieuwe modellen voor de lokale markten.
Ook voor de vormgeving van die nieuwe modellen vertrouwt de directie in Zuid-Korea op de goede smaak en creativiteit van designers van ter plaatse. Zo is de Europese chief designer Thomas Buerkle van Duitse komaf en heeft die eerst kennis en ervaring opgedaan bij BMW in München. De geslaagde gedaantewisseling van het Hyundai-gamma draagt zijn stempel. Het sierlijke lijnenspel heeft in belangrijke mate bijgedragen aan het succes van het Zuid-Koreaanse merk in Europa en het onderscheidt de Hyundai-modellen in positieve zin van de soms banale vormgeving die kenmerkend is voor sommige Aziatische merken.
Het Europese R&D-center is gevestigd in het Duitse Rüsselsheim, enkele kilometers verwijderd van de Opel-hoofdzetel. Aan durf en zelfvertrouwen hebben de Zuid-Koreanen duidelijk geen gebrek. Om snel te kunnen reageren op wat zich op de diverse lokale markten voordoet en om de transportkosten tot een minimum te herleiden, heeft Hyundai intussen ook de productie naar die markten verplaatst. Zo bezit Hyundai fabrieken in Rusland, Slowakije en Tsjechië.
Europese entree via de Belgische markt
Hoewel Hyundai en Kia tot hetzelfde concern behoren, opereren zij op de Europese markt in verspreide slagorde. Kia Motors Belgium is een dochteronderneming van de Zuid-Koreaanse constructeur terwijl Hyundai in een reeks Europese landen waaronder België wordt verdeeld door een privé-invoerder die eigendom is van de Belgische ondernemersfamilie Moorkens. In 1972 lanceerde Dominique Moorkens het Zuid-Koreaanse merk op de Belgische markt – als eerste land in Europa. De doorbraak kwam er volgens woordvoerder William Meerschaut begin van de jaren tweeduizend. ‘Met de Santa Fe introduceerden wij een frisse verschijning in het segment van de 4×4, dat werd gedomineerd door plompe, dure jeeps die bij andere weggebruikers vaak ergernis en nijd opwekten.’ De Santa Fe oogde niet alleen sierlijk en modern, hij bleek ook zuiniger, duurzamer én goedkoper dan de andere 4×4’s op de markt.
Wij zijn intussen meer dan tien jaar verder. De tijd dat Hyundai synoniem was van goedkoop is verleden tijd. William Meerschaut: “Hyundai evolueert hoe langer hoe meer in de richting van de Duitse premiummerken. Wij beschikken over een uitstekende reputatie op het vlak van veiligheid en duurzaamheid en bieden een uniek garantie- en servicepakket aan – 5 jaar garantie zonder kilometerbeperking. Uit de jaarlijkse klantentevredenheidsenquête van het Amerikaanse onderzoeksbureau JD Power blijkt dat Hyundai drie keer beter scoort dan het gemiddelde in de sector.”
Value for money
Met de komst van de Grand Santa Fe zet Hyundai de aanval in tegen de hegemonie van de Duitse premiummerken in het duurdere SUV-segment. Vergelijken we het aantal zitplaatsen en de kofferinhoud van de nieuwkomer met de Audi Q7, BMW X5, Jeep Grand Cherokee, Mercedes-Benz ML, Range Rover Sport of VW Touareg, dan biedt hij meer waar voor zijn geld. En niet een klein beetje: door zijn zeer omvangrijke standaarduitrusting is de Grand Santa Fe gemiddeld 20 procent goedkoper dan gelijkaardig uitgeruste modellen van de concurrenten. De Executive-uitrusting omvat 7 zitplaatsen, 6-trapsautomaat, meerdere rijassistentie- en veiligheidssystemen, xenonlampen, verwarmde en geventileerde zetels met geheugen, verwarmd stuurwiel en panoramisch open dak. Met een prijs van 53.999 euro is de nieuwkomer de goedkoopste in zijn segment en nauwelijks 2.500 euro duurder dan de New Santa Fe met vijf zitplaatsen. De enige opties zijn metaalkleur (650 euro) en beige interieur (300 euro).
Maar of zo’n stuntprijs volstaat om de concurrenten marktaandeel af te snoepen, valt nog af te wachten. We hebben voor en tegen op een rijtje gezet. Hoewel de Grand Santa Fe niet beschikt over luchtvering rijdt hij vrij comfortabel en probleemloos. Ondanks dat we te maken hebben met een kolos van twee ton en net geen vijf meter, heeft hij een relatief kleine draaicirkel. In normale omstandigheden rijdt hij als een voorwielaangedreven personenauto maar zodra de sensoren gripverlies detecteren, schakelt hij automatisch over op vierwielaandrijving. In modder of sneeuw kan de bestuurder met een druk op de ‘lock’ knop het centrale differentieel blokkeren, waardoor de vierwielaandrijving in een 50/50 verdeling wordt ingeschakeld bij een snelheid tot 40 km/u.
Het slechte nieuws is dat de Grand Santa Fe in slechts één uitvoering en met slechts één motor beschikbaar is. De 2.2 CRDi dieselmotor (197 pk) beantwoordt bovendien niet aan de nieuwe Euro 6-norm, wat onbegrijpelijk is van een constructeur die de strijd aanbindt met de Duitse premiummerken die toonaangevend zijn inzake innovatief motormanagement en lage uitstoot van schadelijke uitlaatgassen. Want ook de CO2-uitstoot van 199 g/km van de Grand Santa Fe ligt aan de hoge kant en dat geldt evenzeer voor het gemiddeld verbruik van 9 à 11 l/100 km – afhankelijk van de rijstijl en het parcours. Terwijl de (Duitse) premiummerken alternatieve aandrijfsystemen en een hele reeks assistentiesystemen en connectiviteitsmogelijkheden aanbieden, kan de Hyundai-klant daar enkel van dromen. De optielijst van de Grand Santa Fe beperkt zich tot metaalkleur en beige interieur. En dat in een marktsegment waarin de prijs allicht niet hét doorslaggevende verkoopargument is. Wie in een Audi Q7, BMW X5 of Range Rover Sport rondrijdt, ligt allicht niet wakker van 5.000 of 10.000 euro meer of minder om zijn of haar maatschappelijke status te etaleren. Of dat een juiste inschatting is, zal blijken als we volgend jaar de verkoopcijfers van de Grand Santa Fe te zien krijgen. De invoerder is optimistisch gestemd en mikt op 250 exemplaren tijdens het eerste jaar. Benieuwd of de no nonsense aanpak van het Zuid-Koreaanse merk ook dit keer zal aanslaan, verwend als we zijn.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier