Hyundai IONIQ 9 komt eraan
Hyundai lanceert een bijkomend SUV-model boven in het gamma. De nieuwe IONIQ 9 is een grote auto met een volledig elektrische aandrijving.
Met IONIQ wil de Koreaanse constructeur enkel zuiver elektrisch aangedreven modellen op de markt brengen, naast het klassiek (thermisch) gemotoriseerd Hyundai-gamma. De constructeur doet er alles aan om een zo divers mogelijk aanbod te garanderen en is ook nog altijd bezig met voertuigen op waterstof. De IONIQ 9 heeft net als zijn kleinere broer – de IONIQ 5 – een opmerkelijk design. Opvallend is een horizontale ledstrip die over de volledige breedte van de wagen loopt. Links en rechts staan een brede en verticaal opgestelde formatie leds. Die elementen neemt de IONIQ 9 over van de Seven conceptwagen die enkele jaren geleden is getoond. Deze uiteindelijke productieversie behoudt het stoere, hoekige design, hier en daar verzacht met ronde elementen.
Aerodynamica
Ondanks zijn aanzienlijke SUV-proporties wil dit een zuinige elektrische wagen zijn om het rijbereik te optimaliseren. Daarom ging veel aandacht naar de aerodynamica van het koetswerk. De luchtweerstandscoëfficiënt bedraagt 0,25 wat de wagen ook dankt aan de digitale achteruitkijkspiegels die dankzij hun cameratechnologie compact uitvallen.
De IONIQ 9 staat op het modulaire E-GMP platform van de Hyundai-groep. Dat zorgt ervoor dat de wagen op een efficiënte manier kan worden gebouwd. Hyundai hoeft niet langer rekening te houden met de klassieke architectuur van een auto met verbrandingsmotor, centrale aandrijfas, uitlaat en brandstoftank. In de praktijk betekent dit ook een vlakke vloer wat het comfort van de zeven inzittenden ten goede komt. Onder die vloer zit een batterij met een capaciteit van 110 kWh, wat moet volstaan voor een rijbereik tot 620 km. Snelladen (van 10 tot 80 %) lukt in 24 minuten. Prijzen zijn nog niet bekend en het ziet er naar uit dat dit model pas in de tweede helft van 2025 naar Europa komt.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier