Hyundai Initium met alternatief voor batterij
Hyundai toont met een FCEV-concept een interessant studiemodel dat niet enkel vernieuwend is op vlak van design maar ook inzake aandrijving.
Hyundai is een constructeur die duidelijk gelooft in pluralisme qua aandrijfvorm. Naast klassieke thermische motoren heeft de constructeur ook hybride modellen, zuiver elektrisch aangedreven versies en gelooft de Koreaanse producent in waterstof. Zoals met deze Initium. Die bouwt verder op de technische expertise die Hyundai eerder opdeed met de Nexo en nog vroeger met de Tucson FCEV.
Een auto op waterstof is feitelijk een elektrisch voertuig maar in plaats een grote en zware batterij zit er een brandstofcel in. Die zet waterstof om in elektriciteit die de verbrandingsmotor voedt. De enige emissie die ontstaat, is zuiver water. Een brandstofcelwagen beschikt wel over een kleine batterij die tijdelijk stroom opslaat om gedurende korte tijd meer vermogen te leveren dan wat de brandstofcel kan opwekken. Brandstofcel en de batterij leveren samen stroom wanneer de auto bijvoorbeeld snel moet accelereren.
De waterstof wordt opgeslagen in een vrij grote tank die een rijbereik van 650 km garandeert. Voor grotere afstanden is waterstof beter geschikt dan batterijvoeding. Enerzijds wegen waterstof en de brandstofcel minder dan een batterij, anderzijds kan men waterstof veel sneller tanken – als er voldoende tankstations zijn.
De Initium conceptwagen oogt erg futuristisch. De hoekige vormen en de rechthoekige koplampen verwijzen naar het design van de Ioniq 5. Met dat (elektrische) model heeft Hyundai aangetoond dat het ‘conceptdesign’ in de praktijk durft te brengen. Hopelijk zal dat ook het geval zijn bij deze Initium die volgend jaar al op de markt kan komen.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier