‘Hybridetechnologie is voor Toyota geen nicheproduct’
De grootste zijn én de grootste blijven, dat is de betrachting van elke producent. Al is dat gemakkelijker gezegd dan gedaan. Toch staat Toyota al enkele jaren op nummer één bij de automerken en alles laat voorzien dat daar in 2014 geen verandering in komt – door zijn voorsprong op het vlak van hybridetechnologie.
‘Toyota heeft een goed jaar achter de rug terwijl Lexus zijn verkoop licht zal dalen maar we hadden niet anders verwacht. Na de recordjaren 2011 en 2012 was 2013 een overgangsjaar met een omvangrijke modellenwissel. Die is nu achter de rug en maakt dat Lexus opnieuw een goed jaar tegemoet gaat.’ Profetische woorden uit de mond van woordvoerder Koen Dekoning.
Pionier én onbetwiste marktleider
Toyota is nummer één in de autowereld en zal dat allicht ook blijven. Die verwachting is gebaseerd op de vaststelling dat hybrides goed in de markt liggen, zowel in Europa als daarbuiten en dat Toyota de onbetwiste marktleider is.
Koen Dekoning: ‘Toyota heeft al ruim 15 jaar ervaring met hybridetechnologie, van de Prius zijn wereldwijd meer dan 4 miljoen exemplaren verkocht. Ter vergelijking: onze concurrenten rekenen in termen van duizenden. Dat heeft ermee te maken dat wij de hybridetechnologie aanbieden op omzeggens al onze modellen, van klein tot groot. Bij de andere merken worden meestal grote en dus dure modellen als hybride aangeboden.’
‘Toyota is ook het enige merk dat erin slaagt om de meerprijs voor een hybride tot een minimum te beperken. Het prijsverschil met een gelijkaardig model met benzine- of dieselmotor bedraagt hooguit 5 à 10 procent. Voor wie zo’n 15.000 km per jaar aflegt, laat die meerprijs zich makkelijk amortiseren door de lagere brandstof- en onderhoudskosten.’
Is de markt rijp voor hybridetechnologie?
Koen Dekoning: ‘De politieke overheden leggen almaar stringentere uitlaatgasnormen op en proberen de bevolking een groter milieubewustzijn bij te brengen. Dat lukt vrij aardig, moet ik zeggen. De eerste vraag die een klant nu stelt is… hoeveel bedraagt de CO2-uitstoot? Hij wil ook weten hoeveel BIV en verkeersbelasting hij moet betalen. Dat is nieuw. Tot voor kort was de doorsnee klant vooral geïnteresseerd in het aantal pk en de topsnelheid van een auto. Diezelfde klant is plots veel milieu- en prijsbewuster geworden. Hij heeft nu meer oog voor het fiscaal voordeel dat een hybride oplevert en voor het kostenbesparend effect van de technologie: laag verbruik en geringe CO2-uitstoot. Zonder dat hij daar de nadelen moet bijnemen van een elektrische auto. Ik verwijs naar zijn hoge prijs, zijn geringe actieradius en de lange oplaadtijden. Bovendien is de oplaadinfrastructuur in ons land onvoldoende uitgebouwd.’
‘Een hybride heeft die nadelen niet en is – in het geval van Toyota – nauwelijks duurder dan een vergelijkbare benzine- of dieselauto. Om op uw vraag te antwoorden: de technologie is rijp voor de markt én omgekeerd. Vandaag is één op de vijf verkochte Toyota’s een hybride, voor een populair model als de Auris is dat zelfs vier of de vijf. De hybridetechnologie is voor Toyota geen niche- maar een speerpuntproduct, waarmee wij het verschil maken.’
Er is geen weg terug
De andere constructeurs staan inderdaad nog niet zo ver. Het duurt nog minstens 3 à vijf jaar vooraleer zij de hybridetechnologie kunnen implementeren op het gros van hun modellen. Dat is nochtans nodig om in straks de Europese norm van 95 g/100 km te halen. Slagen zij daar niet in, dan moeten zij zeer hoge boetes betalen.
Dat is trouwens de reden waarom de Duitse premiummerken nog snel enkele elektrisch aangedreven modellen uitbrengen. De CO2-norm wordt immers berekend op het gemiddeld verbruik van alle modellen van een merk. En dat gemiddelde ligt voor de Duitse constructeurs nog altijd veel te hoog. De Franse en Italiaanse merken scoren ter zake beter, niet omdat hun modellen zoveel zuiniger en milieuvriendelijker zijn maar omdat hun vloot vooral uit kleinere auto’s bestaat.
Het autosalon van Brussel
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier