Hoe houdt Europa zijn autoindustrie competitief?

Autosalon van Brussel © Knack.be

Febiac en Agoria organiseren donderdagvoormiddag op het Autosalon de vierde editie van het European Automotive Forum. Een panel van specialisten uit de sector en de politiek zal er zich buigen over de vraag hoe Europa de competitiviteit van zijn autoindustrie moet beschermen.

De Europese automobielindustrie staat voor grote uitdagingen. De wereldwijde verkoopcijfers van voertuigen blijven groeien, maar de zwakke thuismarkt vormt een ernstige bedreiging voor haar competitiviteit. Daarnaast kampen de bedrijven met andere uitdagingen waarvan ze de kosten niet kunnen doorrekenen aan de steeds prijsbewustere consument, zoals overcapaciteit bij bepaalde constructeurs en markten, steeds dwingendere, strengere en duurdere regelgeving en de toenemende druk door invoer en lage winstmarges.

Samen met een panel van specialisten uit de sector en de politiek gaat het European Automotive Forum 2014 op zoek naar manieren om al deze uitdagingen het hoofd te bieden.

Aan het industrieel debat nemen onder andere Gerhard Schneider van Audi, Geert Bruyneel van Volvo Cars Gent en Pierre-Alain De Smedt van het Verbond van Belgische Ondernemingen (VBO) deel.

Voor het politiek debat tekenen onder meer Vlaams minister-president Kris Peeters (CD&V), Europarlementslid Philippe De Backer (Open VLD) en minister-president van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest Rudy Vervoort (PS) present. (KVDA)

Partner Content