Hoe de Renault ZOE zijn koppositie in elektromobiliteit verstevigt
Onder de volumemerken geldt Renault als dé pionier inzake elektromobiliteit. De ZOE, geboren in 2013, is inmiddels de meest verkochte e-mobiel in Europa. Van de tweede generatie ZOE verwacht Renault dat die op de inslagen weg verdergaat.
Natuurwetenschappers liggen er al langer wakker van maar stilaan worden ook de man en vrouw in de straat er zich van bewust dat het de verkeerde kant opgaat met onze planeet. Te laat is het nog niet, maar veel tijd om actie te ondernemen blijft er niet over. In grote getale overschakelen op alternatieve aandrijving kan de uitstoot van schadelijke uitlaatgassen van het autoverkeer drastisch verminderen, bijvoorbeeld.
Renault heeft pionierswerk verricht
Renault gaf midden de jaren 2000 het goede voorbeeld door zwaar te investeren in elektromobiliteit wat in 2013 resulteerde in de marktintroductie van de ZOE, gevolgd door een reeks elektrisch aangedreven lichte bedrijfswagens.
De ZOE is tot op vandaag de meest verkochte elektrische auto op de Europese markt maar of het model veel winst heeft opgeleverd, betwijfel ik. De voorspelde doorbraak van de e-auto is uitgebleven, om de redenen die we allemaal kennen. De overige Europese constructeurs hebben lange tijd de kat uit de boom gekeken en maken nu dankbaar gebruik van de knowhow en ervaring van Renault om met eigen e-modellen de koppositie van de ZOE aan te vallen. Hyundai en Kia hebben dat al eerder gedaan.
Lees ook: Ook Hyundai wil zelfrijdende auto ontwikkelen p>
Tweede generatie ziet robuust uit
Moest de ZOE tot nog toe enkel afrekenen met concurrentie van de Leaf van alliantiepartner Nissan, komt daar vanaf dit en volgend jaar verandering in. Voor Renault het sein om een tweede generatie ZOE uit te brengen.
Die heeft een nieuwe snuit gekregen met full led-koplampen en de C-vormige lichtsignatuur die kenmerkend is voor het nieuwe verschijningsbeeld van het merk, ontworpen door de charismatische Nederlandse chiefdesigner Laurens van den Acker. Zijdelingse luchtinlaten komen de aerodynamica ten goede. De oplaadstekker zit verborgen achter de Renault-ruit in het midden van het radiatorrooster. Achteraan loopt de lichtstrook over in de achterklep waardoor de ZOE er robuuster uitziet, de full led-achterlichten garanderen een betere zichtbaarheid bij slecht weer.
Lees verder onder de foto’s
De grootste vernieuwing vinden we binnenin in de vorm van hoogwaardigere materialen en een 10″ TFT-scherm dat nuttige info verstrekt over alle belangrijke assistentiesystemen en instellingen die te maken hebben met elektrisch rijden. Het verticale 9,3″ touchscreen in het midden van het dashboard geeft toegang tot alle functies van het Easy Link-multimedia- en navigatiesysteem. Dat laatste is gecomplementeerd met specifieke functies voor elektrisch rijden zoals de real-time beschikbaarheid van laadstations langsheen de reisweg. De e-shifter (automatische versnellingspook) op de verhoogde middenconsole is voorzien van een nieuwe B-rijmodus voor het rijden in de stad.
Meer oplaadmogelijkheden
De nieuwkomer is uitgerust met een gloednieuwe Z.E. 50 accu met een capaciteit van 52 kWh en een wisselstroomlaadmogelijkheid tot 22 kW en een gelijkstroomlaadmogelijkheid tot 50 kW. Dankzij de 22 kW Caméléon-lader laadt de ZOE aan een publiek laadpunt veel sneller op dan andere e-auto’s omdat die altijd het maximaal beschikbare vermogen van het laadpunt gebruikt. Vanaf nu kan die ook aan een snellader worden opgeladen. Gemeten volgens de WLTP-cyclus beschikt de ZOE bis over een rijbereik van 395 kilometer, in de praktijk zijn er dat 300 à 350 – afhankelijk van de rijstijl en het weer. Extreme temperaturen, té heet of té koud, zijn vergif voor de actieradius van een e-auto.
Stille verleider
The proof of the pudding is in the eating! Renault heeft geïnvesteerd in betere materialen en betere geluidsisolatie. Dat voel, zie en hoor je meteen. De tweede generatie ZOE maakt een zeer volwassen en kwaliteitsvolle indruk, rijdt vlot en comfortabel.
De nieuwe elektromotor beschikt over een vermogen van 135 pk en een koppel van 245 Nm wat zich vertaalt in een optreksnelheid van 9,5 seconden van 0 tot 100 km/u en een top van 140 km/u. Dat zijn geen adembenemende prestaties maar waar heb je die voor nodig in de stad of onderweg naar het werk?
Elektrisch rijden staat symbool voor ontspannend en vooruitziend rijden, houden zo. Benut je de sportwagenkwaliteiten van een Tesla kom je hooguit 150 kilometer ver en riskeer je verkeersboetes aan de lopende band.
Een testrit over een geaccidenteerd parcours levert een verbruik op van 11,3 kWh/100 km of een 100-kilometerprijs van 2,82 euro, op basis van 0,25 euro per kWh. Rijden op stroom is dus niet alleen veel milieuvriendelijker maar ook voordeliger dan rijden op benzine of diesel.
In Vlaanderen is de Renault ZOE bovendien vrijgesteld van BIV en verkeersbelasting. Tot het einde van de jaar bedraagt de fiscale aftrek voor zelfstandigen 120 procent, vanaf 1 januari 2020 daalt die naar 100 procent.
Conclusie: met de tweede generatie zet marktleider ZOE een grote stap voorwaarts in het behoud van zijn koppositie. Vanaf dit najaar krijgt die concurrentie van nieuwkomers zoals de Peugeot e-208, Opel Corsa-e en VW ID.3. Concurrentie zorgt voor scherpe prijzen en speelt in het voordeel van de klant. Vooralsnog laat Renault niet in zijn kaarten kijken. Dat kan erop wijzen dat het zinnens is uit te pakken met een stuntprijs om de nieuwkomers de wind uit de zeilen te nemen.
Renault Captur mét plug-in hybridetechnologie p>
In de marge van de persdag van de Internationale AutoAusstellung (IAA) stelde Renault in Frankfurt – in wereldpremière – de tweede generatie Captur voor. Die is beduidend groter (11 cm langer en 2 cm breder) en ruimer dan zijn voorganger, staat op het nieuwe CMF-B-platform en wordt voor het eerst ook buiten Europa verkocht. Op haar beurt krijgt nu ook de snuit van de Captur de nieuwe C-vormige lichtsignatuur met LED-schijnwerpers terwijl het interieur grote gelijkenis vertoont met dat van de nieuwe Clio. In de loop van oktober volgt hier een uitgebreid verslag van een roadtest met de tweede generatie Captur die voortaan ook leverbaar zal zijn als plug-in hybride. p>
Dat laatste wijst op een mogelijke strategiewissel van Renault. Tot nu toe zette de Franse autobouwer consequent in op elektrische aandrijving en beschouwde de hybridetechnologie als een te vermijden omweg naar zero-emissie. Volgens topman Thierry Bolloré is er geen sprake van een strategiewissel maar speelt Renault in op de vraag van de klant. Voor een goed verstaander: de elektrische auto roept nog teveel vraagtekens op bij de consument. Die neemt daarom een afwachtende houding aan of kiest voor een plug-in hybride. Die combineert elektrisch rijden met een ruime actieradius. Wat uitziet als het beste van twee werelden is in feite noch vis noch vlees is, én behoorlijk duur. Omdat die zowel een benzine- en een elektromotor als aan boord heeft en ook twee brandstoftanks. De grotere accu gaat bovendien ten koste van het koffervolume. Thierry Bolloré: ‘De klant heeft het laatste woord! Als fabrikant kan je niet tegen de markt ingaan.’ p>
p>
p>
Elektroauto voor 10.000 euro p>
Nog volgens de Renault-topman staat het hoge prijskaartje de doorbraak van de elektrische auto in de weg. ‘Willen wij die doorbraak forceren, moet de prijs dramatisch naar omlaag. 10.000 euro lijkt mij een aanvaardbare en aanlokkelijke instapprijs. Wat nu nog een utopie lijkt, houd ik voor een realistisch objectief op een termijn van maximum vijf jaar.’ p>
Of die goedkope e-auto dan in Europa wordt geproduceerd, is nog een andere vraag. Van China is geweten dat het zich in een razendsnel tempo ontwikkelt tot de benchmark voor elektromobiliteit. Enkele Chinese constructeurs zijn volop bezig de Europese markt te prospecteren en staan klaar om de aanval in te zetten met een vloot van goedkope e-mobielen van rond de 10.000 euro. De uitspraak van de Renault-topman komt dus niet uit de lucht vallen en wordt hem ook niet door iedereen in dank afgenomen. Zij kan kandidaat-kopers van een elektrische auto er immers toe aanzetten om de aankoop van een elektrische auto nog een tijdje uit te stellen terwijl de autosector net het tegenovergestelde beoogt. Wie heeft hier met wie nog een rekening te vereffenen, vraag ik mij af? p>
Van SUV tot CNG: dit bracht 2019 in autoland
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier