‘Het autosalon zou elk jaar gemengd moeten zijn’

Kevin Van der Auwera
Kevin Van der Auwera Online coördinator Trends

Knack.be peilde op het Autosalon van Brussel naar de indrukken van enkele bezoekers.

Het 91e Autosalon van Brussel loopt als een trein. De grootste showroom van het land kreeg over de eerste dagen al meer bezoekers over de vloer dan twee jaar geleden, het vorige ‘kleine salon’. De meesten komen gewoon een kijkje nemen, al zijn er ook met koopintenties. Knack.be peilde op het autosalon naar de indrukken van enkele bezoekers. Ronny Baeyens (68) is een jaarlijkse bezoeker van het autosalon. Hij komt dus zowel naar het ‘kleine salon’ van de onpare jaren als naar het ‘grote salon’ van de even jaren. “Dit is een zeer interessant salon,” vindt hij. “Je hebt de mix van bedrijfsvoertuigen en wagens voor particulieren. Bovendien zijn er grote kortingen te krijgen.” Zelf komt hij dit jaar enkel om te kijken en dan vooral naar de modellen van het merk met de ster. “Ik ben een echte Mercedesrijder.”

Ook Miranda Weustenraad (41) zakt elk jaar in januari naar Brussels Expo af, klein of groot salon. Ze is verantwoordelijk voor de bedrijfswagens binnen haar firma. “Het autosalon is ideaal om alle nieuwe modellen met elkaar te vergelijken, anders moet je bij elke dealer afzonderlijk gaan kijken. Hier zie je alles.” Met welke auto zij zelf graag naar huis zou rijden? “Een Audi, de RS5 of de R8.”

Audi is het favoriete merk van Sylvain Baree (55), een autofan in hart en nieren. “Het is mijn hobby. Ik ben grootgebracht tussen auto’s, mijn vader had een Volkswagen- en Audigarage.” Samen met zijn vrouw komt hij graag de sfeer opsnuiven op het salon. “Het is een goed salon en het is niet té druk. De mix van bedrijfsvoertuigen en wagens voor particulieren is prima, ik vind dat het salon elk jaar gemengd zou moeten zijn.” Koopintenties heeft het koppel niet meteen, maar ze zijn toch al hier en daar hun licht gaan opsteken. “Vooral op opties worden grote kortingen gegeven,” zo weet Sylvain. “Soms tot 3.000 euro”.

‘Minder bombastisch’

Katrijn Bogaerts (36) komt jaarlijks naar het autosalon, zij het nu met een aankoop op het oog. “Ik heb een klein autootje nodig omdat ik als verpleegkundige de baan op moet. Eigenlijk zoek ik dus een stadsauto, misschien ga ik wel voor een elektrische.” Haar valt vooral op dat het autosalon de voorbije jaren minder “bombastisch” geworden is. “Vroeger zag je meer ‘blingbling’ en waren de pitspoezen schaarser gekleed, nu is het allemaal wat soberder geworden.”

Het autosalon lokt ook veel mensen uit Nederland. John Breen (50) heeft een eigen motorzaak in Bergen op Zoom en komt met een duidelijk doel naar Brussel. “Ik kom enkel voor het motorsalon, om te kijken welke de laatste nieuwe modellen zijn en ideeën op te doen. In Nederland hebben we zo’n grote expo niet, dus kom ik elk jaar naar het salon van Brussel.”

De paleizen 1 en 3 zijn ook de favoriete vertoefplaats van Jonathan (20) en Jens (18). “Wij zijn elk jaar van de partij om te komen kijken naar de moto’s. Ook de animatie en shows die hier voorzien zijn, zoals de Crazy Ball (of Globe of Death, nvdr.), zijn de moeite waard.” Een motorfiets kopen zit er nog niet in, maar de twee jongemannen weten wel al waarmee ze ooit zelf hopen te kunnen pronken. Jonathan: “Doe mij maar een Ducati.” Jens: “Ik zou voor een Yamaha gaan.”

Daniel Van Camp (61) komt na enkele jaren nog eens zijn licht opsteken op het salon. “Ik ben een fietsliefhebber en kom eigenlijk in de eerste plaats voor de fietsbeurs, maar ik heb ook al geïnformeerd naar de nieuwe Nissan Qashqai en de nieuwe Volkswagen Golf.” Hij vindt het een leuk salon: “Er is veel ruimte en het is niet té druk, ik kan op mijn gemak rondkijken.”

Partner Content