Groen legt ‘sociale leasing’ van elektrische wagens op tafel
Groen pleit voor een systeem van sociale leasing van elektrische wagens. De groenen mikken daarmee op de doelgroep die een wagen nodig heeft om zich te verplaatsen, maar voor wie de aankoop van een elektrische auto om financiële redenen niet mogelijk is.
Groen haalt de mosterd in Frankrijk, waar sociale leasing van elektrische wagens al is ingevoerd. Het systeem is simpel: mensen met een bescheiden inkomen kunnen via een erkende leasingmaatschappij een kleine elektrische wagen leasen voor ongeveer 100 euro per maand, al varieert dat bedrag naargelang het inkomen. De overheid past het verschil daarna bij. ‘Wij willen dat iedereen zich vlot kan verplaatsen, ook de arbeider die in ploegensystemen werkt op een industrieterrein en daar niet geraakt met het openbaar vervoer’, zegt Groen-covoorzitster Nadia Naji.
‘In plaats van premies uit te delen aan mensen die gemakkelijk zelf een wagen kunnen kopen, leggen wij een voorstel op tafel gericht op die mensen die niet zonder auto kunnen en tegelijk niet het geld hebben om er zelf één aan te kopen’, klinkt het in een sneer naar de Vlaamse regering, die dit jaar een premie van 5.000 euro uitlooft voor nieuwe elektrische wagens onder de 40.000 euro.
Met het voorstel lossen de groenen een eerste punt uit hun verkiezingsprogramma. Hoe de maatregel gefinancierd moet worden maakt het voorwerp uit van eventuele regeringsonderhandelingen, al oppert de partij dat de opbrengst van de Europese handel in emissierechten mogelijk een uitkomst kan bieden.
Naji legt tegelijkertijd een breder mobiliteitspakket op tafel. De sociale leasing moet wat haar betreft gepaard gaan met investeringen in het openbaar vervoer, de fiets en deelwagens. ‘Hoe meer mensen beroep kunnen doen op het openbaar vervoer en hoe aantrekkelijker we de fiets en deelwagens maken, hoe beter. De sociale leasing zou zo op termijn overbodig worden.’