Groei elektrisch wagenpark in België druist in tegen internationale trend
De snelle, fiscaal gedreven elektrificatie van het bedrijfswagenpark maakt van België een zeldzaam lichtpuntje in de wereldwijde transitie naar een groene, uitstootvrije automobiliteit.
Gespecialiseerde analisten van het Amerikaanse nieuwsagentschap Bloomberg voorspellen dat de globale EV-markt de komende vier jaar met gemiddeld 21 procent per jaar zal groeien. Dat lijkt misschien veel, maar tussen 2020 en 2023 werd 61 procent opgetekend. Met die groeicurve kan de autosector nooit beantwoorden aan het net-zero-scenario: de wereldwijde energievoorziening tegen 2050 CO2-vrij maken.
Zowel in Europa als de VS en zelfs China bleef de verkoop dit jaar ver beneden de prognoses. Grote constructeurs zoals Mercedes, Volkswagen, General Motors, Ford en Renault zijn intussen teruggekomen op hun plannen om vanaf 2030 nog uitsluitend zero-emissiewagens te produceren. Het Koreaanse Hyundai, dat zwaar heeft ingezet op een snelle transitie naar een volledig elektrisch gamma, kondigde recent een strategische koerswijziging aan. Onder druk van tegenvallende verkoopcijfers grijpt Hyundai terug naar de plug-inhybride als tussenstap naar zero-emissie. Het Zweedse Northvolt, speerpunt in de Europese strategie om een eigen batterij-industrie te ontwikkelen, kondigde dan weer een zware herstructurering aan. De mededeling kwam er kort nadat ook Volvo Cars, grootafnemer en partner in een joint venture voor de bouw van een giga batterijfabriek, was afgestapt van 2030 als streefdatum om full electric te gaan.
Misschien het belangrijkste teken aan de wand is de crisis bij Europa’s grootste autobouwer, Volkswagen AG. Begin deze maand lekte uit dat VW overweegt om voor het eerst in zijn 90-jarige bestaan fabrieken in Duitsland te sluiten. De publieke en politieke verontwaardiging daarover bij onze oosterburen heeft in België een wrange bijsmaak. Want eerder al kregen de 3000 arbeiders van Audi Vorst te horen dat de band eind 2025 definitief wordt stilgelegd.
Europese constructeurs hebben veel te lang ingezet op premium.
VW kampt zoals alle Europese constructeurs met de transitie: overcapaciteit en uitpuilende stocks door tegenvallende verkoop. Bovendien is de productie van EV’s er verlieslatend. Dat bij een zware herstructurering het doek valt over een relatief kleine assemblagesite in een ook al klein buurland, mag niet verwonderen. Maar het heeft ook te maken met het in Vorst geproduceerde SUV-model: de Audi Q8 e-tron weegt 2,5 ton en heeft een instapprijs van 91.000 euro. Ideaal als bedrijfswagen voor ceo’s, maar niet de auto waar de markt op zit te wachten. De toekomst van de EV als ‘volkswagen’ staat of valt met modellen rond 20.000 euro en met een rijbereik van ongeveer 350 kilometer. In die prijsklasse heersen de Chinese constructeurs, die maandelijks nieuwe merken en modellen naar Europa verschepen.
‘Europese constructeurs hebben veel te lang ingezet op premium’, zegt woordvoerder Philippe Vangeel van EV Belgium. ‘Dat deden ze ook al voor de komst van de EV, omdat het premiumsegment veel hogere winstmarges opleverde. Maar met de EV lukt dat niet.’ Zelfs Tesla, nog altijd wereldwijd marktleider in EV, slaagt er nauwelijks in winst te boeken met zijn deels in China geproduceerde modellen Y en 3. Cijfers van de Europese sectorfederatie ACEA illustreren dat België een uitzondering is. Terwijl in juli het aandeel van de EV in de Europese verkoop met bijna 11 procent daalde, steeg het in België met liefst 44 procent. Volgens de autowebsite Gocar.be is dat een tijdelijk fenomeen, dat louter te danken is aan fiscale doping en subsidies. Volgend jaar dreigt ook in ons land een instorting van de EV-verkoop, luidt de sombere voorspelling.
Al uw vragen over elektrisch autorijden beantwoord
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier