Grande Panda met handige laadkabel

Alain De Jong

Fiat bedacht een revolutionaire oplossing om de laadkabel op te bergen in een elektrische auto.

Bij een elektrische of plug-inhybride wagen hoort een laadkabel die natuurlijk ergens in het voertuig moet worden opgeborgen. Dit vaak tot grote ergernis van de gebruikers die worstelen met dit snoer. Je moet de laadkabel telkens netjes oprollen, terwijl die ook nat of vuil kan zijn, wat het nog minder aangenaam maakt.

Fiat komt nu op de proppen met een handige oplossing. De nieuwe Grande Panda heeft namelijk een luik in de neus waarin een spiraalvormige kabel verdwijnt. Net zoals een vergelijkbare tuinslang biedt die het voordeel dat hij zich eenvoudig laat oprollen, niet in een knoop raakt en normaal ook niet op de grond hangt zodat hij proper blijft. Deze kabel is geschikt voor thuisladen met wisselstroom aan 7,4 kW, waarmee de batterij van 44 kWh van de Fiat in een goede vier uur weer vol zit.

Aan de zijkant heeft de crossover nog een extra aansluiting voor een snellader, waarvan de kabel altijd aan de installatie zelf vasthangt. Hier bedraagt het maximum laadvermogen 100 kW. Wellicht komt deze toepassing ook in andere elektrische modellen van de Stellantis autogroep, waartoe Fiat behoort. En wie weet, kopiëren andere merken dit handige idee snel.

De nieuwe Fiat Grande Panda zelf, komt begin 2025 op de markt en zou minder dan 25.000 euro kosten.

Lees meer over:

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content