Goed nieuws uit de autowereld: de wedergeboorte van Lotus bleek succesvol

Urbain Vandormael
Urbain Vandormael Expert autosector. Schrijft op Knack.be wekelijks over nieuwigheden in autoland.

Als F1-team werd Lotus zeven keer wereldkampioen bij de constructeurs. Als ‘gewoon’ automerk was het geesteskind van Colin Chapman minder succesvol, na zijn dood verwisselde het meermaals van eigenaar. Onder de vleugels van de Chinese autogroep Geely is Lotus uit de dood herrezen.

Wat hebben Jim Clark, Graham Hill, Jochen Rindt, Emerson Fittipaldi en Mario Andretti met elkaar gemeen? Zij werden wereldkampioen in de formule 1 aan het stuur van een Lotus. Als team behaalde het geesteskind van Colin Chapman zeven constructeurstitels, zonder diens noodlottige hartinfarct op 54-jarige leeftijd zou het palmares nog veel indrukwekkender zijn geworden.

Teambaas Colin Chapman veroordeeld voor doodslag 

Er bestaan ook verhalen die minder fraai ogen. Na het zoveelste dodelijk ongeval met een Lotus liep teambaas Chapman in Italië een veroordeling op wegens doodslag. Tijdens de kwalificaties voor de Grote Prijs van Italië van 1970 in Monza was Jochen Rindt van de baan gevlogen. Door een gebroken remstang was zijn bolide onbestuurbaar geworden. Op het einde van het seizoen werd de 28-jarige Oostenrijkse piloot alsnog postuum wereldkampioen. Twee jaar eerder was de regerende wereldkampioen Jim Clark in Hockenheim verongelukt aan het stuur van een Lotus. Ook die crash werd veroorzaakt door een mechanisch defect. 

Chapman, ingenieur van opleiding, werd verweten dat hij te lichte materialen gebruikte voor zijn bolides waardoor die minder betrouwbaar en veilig waren. Hij was het die ook die zijn racewagens uitrustte met zogenaamde ‘skirts’. Die creëerden een grotere downforce waardoor de Lotus-piloten nog sneller door de bochten konden. Zij kregen daardoor echter af te rekenen met uitzonderlijke hoge G-krachten waardoor zij in theorie heel even het bewustzijn konden verliezen. In 1983 verbood de Fédération Internationale de l’Automobile (FIA) het gebruik van skirts, wegens too dangerous. Lotus was ook het eerste F 1-team dat rondreed met de naam van zijn sponsor op zijn racewagens. Sindsdien leeft de F 1 bij de gratie van sponsors.

Lotus won 7 wereldkampioentitels bij de constructeurs en 6 bij de rijders.

Lotus Esprit maakte zijn debuut in James Bond-film

Chapman bouwde naast racewagens ook sportauto’s voor de openbare weg. Herinner je de Mark IV uit 1952 met een zelfdragende carrosserie uit aluminium. In 1956 maakt de Lotus Seven zijn debuut maar de grote doorbraak van Lotus met seriewagens komt er in 1957 met de lancering van de Lotus Seven en Lotus Elite.

In 1959 neemt Lotus in het Engelse Cheshunt in het graafschap Hertfordshire een nieuwe fabriek in gebruik. In de daaropvolgende jaren zet Lotus enkele iconische modellen in de markt die ook carrière maken in de filmwereld. Zo rijdt ene James Bond in The Spy Who Loved Me en Four Your Eyes Only aan het stuur van een Lotus Esprit.

Lotus verleent ook hand- en spandiensten aan andere autobouwers zoals De Lorean. Vanaf midden de jaren tachtig gaat het bergaf met Lotus. Het automerk verandert meermaals van eigenaar, in 2017 komt het in handen van het Chinese Geely dat ook Volvo Cars bezit.

Razendsnelle stille verleider

Onder de vleugels van de Chinese autogroep ontwikkelt Lotus zich tot een nichemerk dat van elektrische aandrijving én gedurfd design zijn handelsmerk maakt. De nieuwe bazen hebben de ambitie om tegen 2028 een mondiaal performancemerk te worden met een reeks elektrisch aangedreven lifestylemodellen die naar eigen zeggen ‘emotie, logica, power en precisie verbinden met het sportwagen-DNA van Lotus en comfort van een vierdeurs GT.”

De Lotus Emeya is razendsnel, wendbaar en comfortabel.

Vorig jaar kon je hier al kennismaken met de Eletre, een 2.600 kilogram zware hyper SUV die in minder dan 3 seconden van 0 naar 100 km/u flitst. Vandaag is de vierdeurs limousine Emeya aan de beurt, voor de gelegenheid in pickels geel. Alsof het innovatieve design niet volstaat om opmerkzaamheid te genereren.

De Emeya, verkrijgbaar in twee vermogensversies (450 kW en 675 kW), is de eerste vierdeurs elektrische Grand Tourer van Lotus en meteen ook een van de snelste GT’s op de markt. Oordeel zelf: van 0 naar 100 km/u in 2,8 seconden en een topsnelheid van 256 km/u. Enkel de Tesla Model S Plaid en Porsche Taycan Turbo GT zijn sneller maar die laatste kost zo’n 100.000 euro meer.

De Lotus Emeya is 5,14 meter lang, 2,2 meter breed en 1,5 meter hoog en komt in aanmerking voor de hoofdprijs van ‘meest verleidelijke e-limousine’. Niet alleen de designers krijgen hiervoor een pluim op de hoed, dat geldt ook voor de ingenieurs. Die zijn erin geslaagd de volumineuze batterij (102 kWh) op een efficiënte manier te integreren in de bodem van de auto. Daardoor beschikken de passagiers op de tweede zitrij over een zee van zit- en knieruimte, wat niet vanzelfsprekend is in een elektrische auto.

In vele gevallen zit je als passagier op de achterbank met je hoofd tussen je knieën en hoop je snel ter plekke te zijn en uit je lijden te worden verlost. Ook het koffervolume van 509 liter is best groot voor een full electric. De trunk vooraan heeft een inhoud van 31 liter en kan worden gebruikt om de laadkabel in op te bergen. 

De Emeya S verbindt emotie, power en precisie met het DNA van Lotus.

De Emeya is voorzien van een elektronisch geregelde luchtvering. Geavanceerde sensoren monitoren de weg zo’n 1000 keer per seconde en passen de vering automatisch aan om een maximaal rijcomfort te garanderen. Ik heb niet één keer het gevoel gehad met een 2,5 tonner onderweg te zijn, zo snel én comfortabel rijdt de Emeya. Daardoor is die zonder meer geschikt om als daily car te worden gebruikt.

Als bestuurder zoek je vergeefs naar buitenspiegels en dat resulteert in eerste instantie in een paniekreactie. De buitenspiegels van de Emeya zijn immers vervangen door cameraspiegels. Die projecteren een veel beter beeld van het achteropkomend verkeer op een klein scherm aan de binnenzijde van de linker- en rechter zijdeur. Zoals gezegd, het is even wennen maar uiteindelijk gaat het om een innovatie die de veiligheid ten goede komt en navolging verdient.

De gebruikte materialen zijn van een hoogwaardige kwaliteit, de afwerking binnenin is onberispelijk, de geluidsisolatie voorbeeldig en de geluidsinstallatie (KEF) gewoonweg top. Ook de bediening van het infotainment en het aanbod aan mogelijkheden voldoen aan de hoge verwachtingen. Per slot van rekening ben je onderweg met een auto met een instapprijs die varieert van 109.490 tot 154.890 euro, afhankelijk van de versie.

Het interieur van de Emeya getuigt van goede smaak en oogt zeer kwaliteitsvol.

Afhankelijk van je rijstijl, de rijmodus (Range, Tour, Sport, Individual en Track) en de weersomstandigheden schommelt het verbruik tussen 17,7 en 25,2 kWh/100 km wat zich vertaalt in een reëel rijbereik van zo’n 500 kilometer. Dankzij de 800 Volt architectuur en een maximaal oplaadvermogen van 400 kW laadt de Emeya in 18 minuten op van 10 naar 80 procent. De stille verleider behoort daarmee ook tot de snelste laders op de markt. Aan een AC-Wallbox laadt de Emeya tot 22 kW en neemt het laden tot 100 procent zo’n 6 uur in beslag.

Frederic Koninckx is vergroeid met Lotus

Lotus telt in ons land vier dealers waarvan Antwerpenaar Frederic Koninckx zonder twijfel de meest gedreven en bekendste is. “Ik ben destijds begonnen in de garage van mijn vader en verkoop Lotus sinds 1985. Als autosportliefhebber heeft het merk mij altijd geboeid en daaruit is een passie geboren… ik sta op en ga slapen met Lotus. Die verbondenheid heeft ervoor gezorgd dat de diverse modellen voor mij geen geheimen meer hebben, dat ik over uitstekende contacten beschik in de fabriek in Engeland én dat ik meeste Lotus-klanten, bij wijze van spreken, bij hun voornaam ken en mag aanspreken.”

“Onze nieuwe modellen zijn elektrisch aangedreven en kunnen niet worden vergeleken met onze tweedeursmodellen met een benzinemotor uit het verleden. Elektrische aandrijving is de toekomst en zorgt voor een nieuwe rijervaring die nog indrukwekkender is op het gebied van prestaties en wegligging.”

Frederic Koninckx staat op en gaat slapen met Lotus.

“Eind vorig jaar hebben wij in Kontich een nieuwe showroom in gebruik genomen, een investering die zich loont. Sinds september 2023 hebben wij al meer dan 200 exemplaren van de Eletre afgeleverd en intussen verheugen ons ook over de eerste Emeya-bestellingen. Onze nieuwkomer beschikt over alle kwaliteiten om een bestseller te worden en spreekt een nieuwe doelgroep van klanten aan die oog heeft voor technologische vernieuwing en innovatief design.”

“De EV-markt in Europa loopt minder vlot dan voorspeld en dat heeft te maken met politieke beslissingen die boven onze hoofden worden genomen en zich onder andere vertalen in hogere Europese invoerheffingen vanaf 2025. Wie zinnens is een nieuwe elektrische wagen te kopen, geef ik de goede raad zo snel mogelijk een beslissing te nemen. In het geval van Lotus betaal je nog de huidige prijs en kun je nog genieten van de voordelige fiscale regelingen inzake BIV en verkeersbelasting.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content