Geneva International Motor Show (GIMS) 2024: de afwezigen hebben ongelijk

De full electric R5 herinnert aan het iconische model van weleer.
Urbain Vandormael
Urbain Vandormael Expert autosector. Schrijft op Knack.be wekelijks over nieuwigheden in autoland.

Na drie afzeggingen op rij was het lange tijd ongewis of de editie 2024 van de Geneva International Motor Show (GIMS) zou doorgaan. Dat verklaart waarom slechts een handvol exposanten aanwezig is op wat ooit het meest prestigieuze autosalon ter wereld was. De afwezigen, de grote Europese autogroepen, hebben ongelijk.

Tot voor corona was de Geneva International Motor Show (GIMS) hét meest prestigieuze en drukst bezochte automobielevenement van het jaar en dat wereldwijd. Voor de merken en hun topmanagers een verplicht jaarlijks rendez-vous op neutraal grondgebied. Zwitserland bezit geen eigen volwaardig automerk en is politiek neutraal. Palexpo, het expositiegebouw, ligt bovendien op wandelafstand van de luchthaven. Wie dat wil kan op één dag heen en weer. 

De aanwezigheid van zoveel schoon volk zorgde er elk jaar opnieuw voor dat in Genève, zowel voor als achter de schermen, veel interessant nieuws te rapen viel voor de liefst tienduizend aanwezige journalisten uit meer dan 50 landen.   

De meeste automerken reserveerden hun wereld- en Europese premières voor Genève, gemiddeld zo’n 100 in totaal. De ruim 200 exposanten kwamen uit alle werelddelen om hun nieuwste modellen te showen, onder hen de meest exclusieve merken wier modellen je alleen in Genève te zien kreeg.  

Auto Future Now

De eerste Exposition Nationale Suisse de l’Automobile et du Cyclisme vond plaats in 1905, kreeg bijna 18.000 bezoekers over de vloer en sloot af met een winst van afgerond 15.000 Zwitserse franken.

De laatste editie van de Geneva International Motor Show dateert van 2020 en werd overschaduwd door de perikelen rond corona. Niemand wist hoe het verder moest. In de daaropvolgende drie jaren durfden de organisatoren het risico van een internationale autoshow in Genève niet aan en weken in 2023 uit naar Qatar. Om niet helemaal van de internationale kalender te verdwijnen.

De Qatar-Expo kende een matig succes en overtuigde de organisatoren om in 2024 opnieuw aan te knopen met de traditie van een internationale motorshow in Genève, dit keer onder het motto Auto Future Now. Die heeft plaats van 26 februari tot 3 maart in Palexpo.  

Waren voor corona ruim 200 exposanten present op de GIMS, beperkt hun aantal zich dit keer tot een handvol met Renault en Dacia als de meest bekende gevolgd door nichemerken zoals Pininfarina, Lucid, Silence en Microlini. Vanuit China komen BYD en MG.

Het is geen toeval dat de andere Europese merken afwezig zijn in Genève. In het geval van de Duitse, Franse en Italiaanse merken heeft dat ermee te maken dat zij met de rug tegen de muur staan en internationaal niet langer toonaangevend zijn inzake technologische innovatie.

Houden BMW en Mercedes nog enigszins stand, kijken de volumemerken aan tegen een achterstand. Die wordt bovendien groter in de plaats van kleiner. En dat op een moment dat enkele grote Chinese constructeurs een aanval op de Europese markt inzetten met modellen die waar voor hun geld bieden en state of art zijn qua elektrische aandrijving en digitalisering. Zo heeft BYD, de Chinese nummer één, recent Tesla van de troon gestoten qua verkoop van elektrische voertuigen.  

Made in China als kwaliteitslabel

Made in China wordt stilaan maar zeker een kwaliteitslabel, ook in de internationale autowereld. Dat de voorspelde tsunami van goedkope Chinese modellen voorlopig uitblijft, verwondert insiders niet. Dankzij een goed functionerend dealernetwerk beschikken de Europese merken over een ijzersterke positie én goede reputatie op de Europese markten. Hun dealers hebben in de loop der jaren een sterke vertrouwensrelatie opgebouwd met hun klanten die – volkomen begrijpelijk – argwaan koesteren ten aanzien van de nieuwkomers uit China.

Feit is dat zij van nul moeten vertrekken: Europa is onbekend terrein voor hen. Zij zijn niet vertrouwd met het lappendeken dat Europa met zijn vele etnische groepen en culturen is, met andere zeden en gewoonten. Zij onderschatten ook de impact van de grote verschillen in inkomen en levensstandaard tussen de lidstaten en zelfs binnen de lidstaten zelf.

Zoals wij een ongenuanceerd beeld hebben over China hebben de Chinezen dat over Europa met zijn ingewikkelde politieke stelsels en structuren. De lidstaten van de Europese Unie worden verondersteld aan één zeel te trekken, in de praktijk zijn zij elkaars grootste concurrenten en felste tegenstanders.

Zo’n tien jaar geleden hebben enkele Chinese constructeurs een eerste keer geprobeerd om voet aan de grond te krijgen in Europa, toen met slechte imitaties van populaire Europese modellen die met haken en ogen aan elkaar hingen en niet voldeden aan de geldende normen inzake actieve en passieve veiligheid.

Wij zijn nu tien jaar verder. De Chinese merken hebben lessen getrokken uit hun fouten en komen nu op de Europese markt met modellen die state of art zijn op het vlak van elektrische aandrijving en digitalisering én die goedkoper zijn dan vergelijkbare modellen van de Europese merken.

Dat hoeft niet te verwonderen. De productiekost van auto’s made in China ligt gemiddeld zo’n 30 à 35 procent lager wat betekent dat de Chinese merken momenteel veel geld verdienen in Europa én dat zij marge hebben om hun prijzen nog te verlagen. De prijzenoorlog moet nog beginnen!

Kop in het zand?

De Europese constructeurs hebben vooralsnog geen antwoord op de opmars van de Chinese merken. Het is een raadsel waarom zij het autosalon van Genève niet aangrijpen om in de tegenaanval te gaan, of minstens een teken van leven te geven. Waarom geven Stellantis (Abarth, Alfa, Citroën, DS, Fiat, Jeep, Maserati, Opel en Peugeot), Volkswagen Group (Audi, Cupra, Porsche, Seat, Skoda en VW) alsook BMW en Mercedes forfait?

Het zal toch niet waar zijn dat zij een confrontatie met hun Chinese concurrenten niet aandurven en liever de kop in het zand steken in de hoop dat de storm zal overwaaien en dat hun trouwe klanten hun onvoorwaardelijk trouw blijven?

Blikvangers die ertoe doen

Van de Europese volumemerken zijn dus enkel Dacia en Renault present in Genève. De zoveelste goede zet van topman Luca de Meo, die als geen ander weet waar het licht brandt. Hij maakt handig gebruik  van het forfait van de andere Europese merken om het doek te halen van de elektrisch aangedreven R5. Qua look herinnert de nieuwkomer aan het iconische model van weleer dat Renault groot heeft gemaakt. Officiële prijzen zijn er nog niet, maar off the record is te horen dat de instapprijs om en bij de 25.000 euro zal liggen.

Dat is een uitermate concurrentiële prijs waardoor het plots alle hens aan dek is op de hoofdzetels van Stellantis en Volkswagen Group. Met de lancering van de tweede generatie van de elektrische Dacia Spring verstevigt het budgetmerk van de Renault Group zijn unieke marktpositie. Dacia is het enige merk dat ook de Chinese constructeurs slapeloze nachten bezorgt.

Een derde blikvanger is zonder twijfel de MG 3. S Ook de Chinese constructeur MG profiteert van de afwezigheid van de Europese merken om de spots te richten op een nieuwkomer in het segment van de supermini’s. De MG3 Hybrid Plus biedt klanten voor het eerst de mogelijkheid om met een puur hybride te rijden. Het systeem combineert een mix van prestaties, zuinigheid, raffinement en moderne technologie en zorgt voor een interessante uitbreiding van het MG-gamma.

De merknaam MG doet bij sommige lezers misschien nog een belletje rinkelen. De geschiedenis van het Engelse merk gaat terug tot 1922 en in zijn beginjaren was het merk ver op zijn tijd vooruit, getuige daarvan de vele overwinningen met zijn sportieve roadsters op zowat alle Europese circuits.

Ondertussen maakt MG deel uit van de Chinese autogroep SAIC en neemt het zijn pioniersrol van weleer weer op door ditmaal elektrisch autorijden voor een breed publiek toegankelijk te maken. Dat gebeurt onder andere met de MG4 Electric, een compacte en full electric hatchback. Dit najaar krijgt die het gezelschap van de MG Cybester, de eerste full electric roadster op de markt beneden de 60.000 euro.

Vooruitgang met 431 procent

De MG-modellen slaan ook aan op de Belgische markt. Het marktaandeel van MG steeg over het hele jaar 2023 met 431 procent. Volgens pr-directeur Bart Hendrickx heeft MG zijn succes in ons land te danken aan het oogstrelende design van de modellen, aan hun goede prijs-kwaliteitverhouding en hun betrouwbaarheid. MG biedt bovendien voor elk wat wils, in principe zijn alle aandrijfsystemen verkrijgbaar. 

MG kondigt in Genève ook de lancering aan van het nieuwe submerk IM dat vanaf 2025 op de Europese markt zal komen als luxemerk van het volumemerk MG, te vergelijken met de positie van Lexus naast Toyota. Opmerkelijk toch dat de nummer één in de wereld niet aanwezig is op de afspraak in Genève.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content