Geen halfnaakte babes op autosalon: ook Suzuki neemt (een beetje) gas terug

De dames van Suzuki op het autosalon © Knack
Simon Demeulemeester

De tijd van de halfnaakte hostessen op het autosalon lijkt definitief voorbij. Enkel ‘bad boy’ Suzuki houdt het nog pittig, zij het minder dan de vorige edities.

Na commotie rond de Suzuki-hostessen op het vorig ‘groot’ salon, twee jaar geleden, was voor toenmalig minister van Gelijke Kansen Joëlle Milquet (CDH) de maat vol. In een brief aan Febiac, de organisator van het autosalon, eiste ze dat de outfits van de hostessen aan banden werden gelegd. Febiac neemt daarover zelf geen standpunt in, maar heeft de dealers op het autosalon wel gevraagd om niet té choquerend en té seksistisch voor de dag te komen.

Suzuki pakt dit jaar opnieuw uit met vrouwelijk – en mannelijk – schoon, zij het iets zediger. De Romeinse klederdracht van de promodames en -heren hebben nog altijd een erotische connotatie, maar is alvast minder vulgair dan de stoute agentes in latexpakjes van vorig jaar.

Marketing-directeur Bart Hendrickx vindt de hele heisa wat overdreven, zegt hij aan Knack.be. ‘Op salons in Amerika of Azië is veel meer bloot te zien dan hier ooit het geval was. Ik begrijp niet dat daar een punt van gemaakt werd. In reclames zie je toch ook alleen mooie mensen? We willen uiteraard niemand choqueren, maar het wordt hier wel wat preuts. Wij willen gewoon op een ludieke manier het imago van Suzuki, een ‘fun way of life’, in de aandacht brengen.’

Stijlvol

Bij luxemerken als Mercedes gaat het er sowieso een pak zediger aan toe. De mooie hostessen van het merk met de ster verschaffen enkel informatie achter de balie. ‘Een bewuste keuze,’ zegt press relations manager Christophe Vloebergh. ‘We hebben dan wel een sportiever en jonger imago dan pakweg 10 jaar geleden, maar het moet nog altijd stijlvol blijven. Als hostessen in latex-pakjes rondlopen, dan is het uit de hand aan het lopen.’

Traditie

Inge Moerenhout, presentatrice van Fleet.tv en dus vaste bezoeker van het autosalon, nuanceert. ‘Vandaag de dag zijn er ook mooie mannen te zien op het salon. Het is gewoon traditie: mooie mensen horen bij mooie wagens. De meeste vrouwen staan tegenwoordig ook wel stevig genoeg in hun schoenen om zich geen lustobject te voelen als ze op deze manier een centje bijverdienen.’

15.000 euro cash

Suzuki pakt op zijn stand trouwens uit met een opmerkelijke actie: salonbezoekers kunnen er 15.000 euro cash winnen. De Japanse constructeur heeft geen enkele garantie dat mensen dat geld bij Suzuki zullen besteden, maar Hendrickx heeft er alle vertrouwen in: ‘Wij hebben een zeer trouw cliënteel, 60 procent van onze klanten komt terug naar Suzuki.’

Partner Content