Gaat China Europese auto’s belasten?

Alain De Jong

Uiteraard kon de reactie uit Aziatische hoek niet uitblijven. Sommige Europese wagens dreigen in China extra belast te worden.

De maatregelen van de Europese Unie om in China gebouwde elektrische wagens te bestraffen met een importtarief tot 38,1 procent, zijn ginder uiteraard niet warm onthaald. Dit kan een fikse rem op de groei van de Chinese automerken in onze contreien zetten. De reactie blijft wellicht niet lang uit. Geruchten doen de ronde dat China een taks van 25 procent wil heffen op uit Europa geïmporteerde auto’s met een cilinderinhoud van meer dan 2,5 liter. Nu bedraagt die belasting slechts 15 procent.

Overleg gepland

Dat China dit segment viseert, is natuurlijk geen toeval. Het land wil vooral de lucratieve premium markt treffen want hier vormt China een belangrijk afzetgebied voor de Europese topmerken. Vorig jaar kende die markt daar nog een groei van 11 procent. Dat zegt genoeg.

Zo lijkt de nieuwe Europese invoertaks op Chinese EV’s in ons eigen gezicht te gaan ontploffen. Het kan een zure appel worden voor de Europese premium merken die een belangrijke deel van hun productievolume op de Chinese markt slijten. Volgens het agentschap Reuters komt er daarom eerstdaags overleg. Alleen een zinnige oplossing waarin alle partijen zich vinden kan een regelrechte handelsoorlog afwenden.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content