Ford zet EV-plannen in koelkast

Gert Verhoeven

Ford krijgt het zeer moeilijk met zijn elektrificatiestrategie. De Amerikanen kondigen nu – na heel wat andere grote constructeurs – aan dat zij hun EV-strategie grondig bijstellen.  

Topman Jim Farley is genoodzaakt de realiteit onder ogen te zien. Bij zijn aantreden in 2020 geloofde hij rotsvast in een snelle elektrificatie van het volledige merk. Vandaag beseft Farley dat de elektrische activiteiten zijn bedrijf alleen al dit jaar 5,5 miljard dollar kosten. Dit astronomische verlies noopt de topman tot ingrijpende beslissingen. En die remmen vooral de elektrische activiteiten van het merk af.

Op de Amerikaanse markt zet Ford onmiddellijk de ontwikkeling van een nieuwe, grote en vooral elektrisch aangedreven SUV on hold. Dat levert meteen een besparing van bijna twee miljard op. Het merk blijft de komende jaren wel in elektrificatie investeren, maar die inspanningen halen nu een kleinere hap uit het totale investeringsbudget.

Met deze ingrepen wil de Amerikaanse autoreus het hoofd bieden aan de sterke concurrentie vanuit Chinese hoek. Tegelijk erkent Ford het beperkte animo voor elektrische voertuigen bij de consument. Eerder moest de producent zijn elektrostrategie op Europese bodem bijsturen omdat de Mustang Mach E niet het verhoopte commerciële succes bracht. In Europa kampt Ford met het bijkomende probleem dat het zijn thermisch aangedreven kroonjuwelen – zoals de Fiësta en de Focus – schrapte ten voordele van compactere, elektrische modellen zoals de Explorer en straks de Capri. Daarvoor koopt het de hardware in bij Volkswagen-ID. Ford heeft op de Europese markt vooral de bestelwagens als sterkhouders. De populaire Transit komt binnenkort ook met een VW-logo op de markt. De nieuwe VW Transporter T7 is namelijk niets meer of minder dan een Ford met een andere naam. 

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content